Warhammer: Chaosbane

Warhammer: Chaosbane

Vecht terug tegen de Chaos Hordes in deze actie-RPG die zich afspeelt in het Warhammer-universum.

Warhammer: Chaosbane is een actie-RPG ontwikkeld door Eko Software, en zoals de naam al aangeeft speelt het zich af in het Warhammer-universum. De fantasiewereld van Games Workshop is perfect voor dit type spel, dus het is opvallend dat we niet eerder een soortgelijke game hebben gekregen. De game is qua gameplay vergelijkbaar met Diablo, niet alleen dankzij het isometrische cameraperspectief, maar ook dankzij het feit dat je door vele hordes monsters vecht met een groep avonturiers. Je neemt het op tegen de Chaos Horde in een poging je geliefde leider te laten ontsnappen van een verschrikkelijke vloek.

Spelers reizen door de Old World en komen daarbij verschillende facties van de Horde tegen, maar bezoeken ook diverse bekende locaties uit het Warhammer-universum, zoals Nuln en Praag. De game straalt één en al Warhammer uit, wat het een gotisch, middeleeuws sfeertje geeft vol met smerige monsters. De game lijkt in eerste instantie erg donker, maar wanneer je verder komt in het avontuur bezoek je ook ijzige wouden, eeuwenoude tempels en nog veel meer gevarieerde locaties. Chaosbane is daarbij niet alleen kommer en kwel, maar weet ook lichtvoetig te zijn via de dialogen. De wereld is misschien wreed, maar de mensen die er in vertoeven zijn dat niet altijd.

Wij doorliepen de game met Elessa de Wood Elf. Zij is getraind in het boogschieten, wat handig uitkomt in gevechten. Tijdens het afvuren van pijlen staat ze vast op één plek, maar vanuit die plek kan ze een flinke groep pijlen op allerlei vijanden afvuren. Ook kan ze met scherpe messen gooien en met haar multi-shot move kan ze door hele groepen vijanden heen hakken. Daarbij kan ze snel uit de weg duiken van gevaar. Ze blinkt misschien niet zo erg uit in brute kracht als sommige andere personages, maar door haar lange afstandsaanvallen en mobiliteit is het toch een prima personage.

Wat dat betreft heeft elke klasse zijn of haar eigen unieke skillset. Elontir de tovenaar kan door golven aan vijanden heen knallen met zijn magie, terwijl Konrad Vollen met zijn brute kracht door hele groepen van de Horde heen ramt. Bragi Axebiter is een typische dwerg die misschien aan de kleine kant is, maar met twee bijlen er lustig op los hakt.

De campagne wordt lichtjes aangepast voor elke klasse. Veel personages hebben specifiek dialoog dat slaat op één specifiek personage waar je mee speelt. Daardoor is elke speelsessie met een ander personage weer anders. De campagne zelf is maar vier hoofdstukken lang, maar bovengenoemde geeft het spel zeker herspeelbaarheid. Op de normale moeilijkheidsgraad ben je in zo'n tien a twaalf uur door het spel heen gelopen. Wil je dat met alle klassen doen, dan ben je dus wel zo'n veertig uur bezig.

Warhammer: ChaosbaneWarhammer: Chaosbane

De game biedt tevens co-op gameplay aan, zoals het hoort bij een Diablo-achtig spel. Spelers kunnen met maximaal vier man - elk een andere klasse - in harmonie met elkaar samenwerken. Dat maakt het een stuk realistischer om de hogere moeilijkheidsgraden van het spel te klaren.

De omgevingen en vijanden zullen bekende kost zijn voor fans van het Warhammer-universum, met een gotische, middeleeuwse stijl. De game kan soms wat overweldigend zijn voor de ogen dankzij de vele actie op het scherm. De game leunt echter niet op audio en is daardoor erg toegankelijk voor slechthorenden. Alle ingesproken audio wordt van ondertiteling voorzien en visuele hints worden waar het kan gegeven. Dat gezegd hebbende, brengt de soundtrack de wereld echt tot leven. Door de vele herrie die het slachten van de Horde maakt, was de soundtrack echter niet altijd even goed hoorbaar.

Chaosbane blinkt uit in de diversiteit van vijanden die je tegenkomt. Het is soms misschien moeilijk te observeren wanneer er veel vijanden tegelijk op het scherm aanwezig zijn, maar er zitten meer dan zeventig unieke vijanden in het spel. Hoewel je zeker in het begin het opneemt tegen een hoop random soldaten, staan er altijd grotere en indrukwekkendere vijanden om de hoek op je te wachten. Zo zijn de Chaos Beasts gigantische vijanden die erg krachtig zijn dankzij hun forse levensbalk. Het zijn technisch gezien niet eens eindbazen!

Die eindbazen zijn nóg indrukwekkender. Ze hebben allemaal gigantische levensbalken die vele malen groter zijn dan die van reguliere vijanden, en velen hebben meerdere levens waar je je een weg doorheen moet hakken. Ze hebben ook allemaal unieke moves die absoluut vermeden moeten worden. We vonden een aantal van deze bazen zelfs té uitdagend wanneer we alleen speelden, en we besloten zo nu en dan de moeilijkheidsgraad naar beneden bij te stellen om ze te kunnen verslaan.

Het in-game geldsysteem en het levellingsysteem is onnodig lastig en mag daarom zeker niet onbenoemd blijven. Je hebt de typische ervaringsmeters en reputatiemeters die omhoog gaan, maar daarnaast zijn er ook vijf typen 'fragments' die verzameld moet worden voor nieuwe perks. Er moet goud verzameld worden om de perks te kopen, en skill points die op bepaalde momenten - zoals aan het einde van missies - worden uitgedeeld. De fragments zitten verbonden aan passieve mogelijkheden, zoals meer health of lagere cooldowns. Omdat er vijf verschillende typen zijn die allemaal hetzelfde doen, wordt het verwarrend. Om een skill te upgraden hebben spelers een specifiek aantal van elk van de fragmenten nodig, en deze fragmenten vind je random na het verslaan van vijanden, en dan heb je ook nog goud nodig om het te kopen. Zo kan het gebeuren dat je honderden rode fragmenten hebt en maar een paar oranje fragmenten, waardoor je niet een nieuwe skill kunt ontgrendelen. Je kunt wel typen fragmenten inruilen, maar voor vijf fragmenten van de ene kleur krijg je maar één fragment van een andere kleur terug, wat bizar is. Deze specifieke upgrades staan weer los van het skillpoint-systee, in de game, waarbij je ervaringspunten die je krijgt van verslagen vijanden gebruikt. Erg verwarrend allemaal!

Buiten dit probleem heeft Chaosbane veel te bieden. Zo is er ook een boss-rush modus waar je eindbazen zodra ze verslagen zijn altijd opnieuw kunt uitdagen. Spelers kunnen daarbij altijd de game opnieuw opstarten en het spel spelen met een ander personage, waardoor je de game van een ander perspectief krijgt te zien. Spelers kunnen de actie precies zo vormgeven zoals ze zelf willen, van een chaotisch gevecht met drie vrienden tot een kalmerende dungeon crawler. Warhammer: Chaosbane weet zijn mannetje te staan tegen grootheden als Diablo en is prima voer voor fans van het genre.

Warhammer: ChaosbaneWarhammer: ChaosbaneWarhammer: Chaosbane
8 / 10
+