Super Mario Run

Super Mario Run

We kijken welke sprongen Mario in zijn eerste mobiele avontuur maakt.

Let's-a-go! Mario is nu beschikbaar op mobiele platformen in Super Mario Run en we hebben deze aan een kritische blik onderworpen. Hoe vergaat het de besnorde held op de mobiel en weet deze iets nieuws te bieden of hebben we te maken met het bekende Mario-recept. Het antwoord is een beetje van beide, waar er wel wat nieuwe en frisse elementen aanwezig zijn, maar vooral ook veel van hetzelfde.

Het belangrijkste in Super Mario Run is zondermeer dat de besturing en de gameplayformule perfect zijn overgezet naar de mobiele platformen. Toch is het even wennen, zeker voor spelers die Mario al vijf, tien of dertig jaar op de spelcomputer spelen. Nintendo is er echter in geslaagd de DNA van de reeks over te zetten naar een besturing waarbij geen knoppen hoeven te worden gebruikt, maar slechts een hand. Het resultaat is nauwkeurig en direct, het gewicht van het springen op vijanden is identiek, en de reactietijd en kleine aanpassingen voelen erg natuurlijk aan.

Super Mario RunSuper Mario RunSuper Mario RunSuper Mario Run

Nieuwe en casual spelers voelen zich direct thuis en in controle. Echte gamers gaan de veranderingen in snelheid, het verkennen en het gevoel van complete controle missen, maar worden toch bediend door enkele uitdagende sprongen en uitdagingen die de game voorschotelt.

De sleutel tot dit plezier zit hem in die uitdagingen. Het draait niet om het redden van de prinses (een platformliefhebber is daar in minder dan drie uur mee klaar), noch hoe moeilijk ieder level is. Het draait ook niet om het vinden van alle verborgen geheimen (door het eindeloze rennen is echte verkenning niet mogelijk). Super Mario Run draait om de manier waarop ieder level wordt voltooid. In andere woorden, een level uitspelen, de eindstreep bereiken geeft zelfden voldoening. De echte vreugde komt als een level gehaald wordt zonder een enkele keer af te gaan of door alle munten te verzamelen.

Als we kijken naar het design, naast de uitstekende overzetting van de spelmechanieken voor dit specifieke platform, is de grootste prestatie van Super Mario Run het idee om het level op minimale plekken te veranderen en de vijf speciale munten die ieder level bevat. De eerste poging bevat vijf roze munten en door deze in een poging allemaal te verzamelen verschijnen de opvolgende keer vijf paarse munten. Lukt het de speler deze te bemachtigen geeft toegang tot het moeilijkste niveau: vijf zwarte munten (alhoewel wij ze er groen uit vinden zien). Het is een uitstekende manier om spelers aan te moedigen om ieder level opnieuw te spelen en het is een echte uitdagingen voor liefhebbers van het genre.

Super Mario Run bevat ook vrij te spelen personages en deze voegen meer toe dan alleen een ander likje verf. Net als in Super Mario Bros 2. veranderen de besturing en mogelijkheden volledig. Zo kan prinses Peach bijvoorbeeld met behulp van haar jurk kleine stukken zweven. Daarnaast is er ook de Toad Rally-modus: waarin spelers het, in aantrekkelijk uitziende, uitdagingen opnemen tegen spoken of andere spelers. In de Kingdom Builder is het daarbij mogelijk om allerlei voorwerpen te verzamelen en deze in Animal Crossing-stijl te tentoonstellen.

Het gehele pakket past prima bij het business model dat Nintendo heeft gekozen (drie gratis levels, en een eenmalige betaling zonder microtransacties voor de rest). De prijs is daarbij voor de kwaliteit en de duur van de ervaring spot-on. Op de mobiel lijkt de prijs wellicht wat aan de hoge kant en een Wii U- of DS-game biedt meer ervaring, maar dat ook voor een veel hogere prijs. Super Mario Run draait daar echter niet om en toont dat Nintendo zijn kwaliteitstempel ook waarborgt voor de mobiele platformen. De game werkt op technisch gebied uitstekend: soepel, scherp en naadloos, en is net iets groter dan 300 MB zonder al te veel batterij op te slokken tijdens het spelen.

Super Mario RunSuper Mario RunSuper Mario Run

Toch zijn er ook wat kanttekeningen bij Super Mario Run te plaatsen. Zo worden er veelvuldig gebruik gemaakt van dezelfde assets en muziek die we kennen uit New Super Mario Bros. U. Ook het level design laat soms te wensen over, daar er slechts een handjevol levels zijn die echt memorabel zijn. Zo springen de spookhuizen van Boo er uit en bieden deze een puzzelelement. We hadden graag meer originele en gekke ideeën willen zien.

Nogmaals een waarschuwing: fans van het genre die geen zin hebben om keer op keer te proberen de zwarte munten te verzamelen. Het wordt pas echt interessant tegen het einde van de vierde spelwereld. Uitdaging is in ieder geval iets wat niet ontbreekt in Super Mario Run.

Al met al is Super Mario Run een prachtige mobiele overzetting van de Mario-reeks. De nieuwe elementen en de combinatie van klassieke Mario-gameplay zorgt voor een mooi geheel. We begrijpen dat de game gemaakt is om toegankelijk te zijn voor een groot publiek, maar de vele uitdagende opties tonen dat Mario hoger kan springen dan we voorheen gedacht hadden.

8 / 10
+
Uitstekende besturing, goede weergave van de Mario-formule, enkele briljante levels, levels en munten veranderen, spot-on prijs, interessante uitdagingen, technische naadloos.
-
Spelers van andere nieuwe Mario-games (zoals die op de Wii U) kunnen het opnieuw gebruik van assets teleurstellende vinden, weinig nieuwe ideeën, biedt niet de gebruikelijk geheimen en verborgen gebieden.