Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Nintendo heeft met veel aandacht en liefde zijn leveleditor en platformtitel uitgebreid.

Super Mario is niet alleen maar aantrekkelijk voor veel spelers door de toegankelijke gameplay of Nintendo's gezinsvriendelijke stijl. Elk van de klassieke 2D-avonturen van de Italiaanse loodgieter heeft zijn eigen ROM-community voortgebracht, waar spelers fantastische en vaak absurd uitdagende levels maken. Vandaag de dag is, als je over een engelengeduld bezit en enkele nauwkeurige besturing onder de knie weet te krijgen, Super Mario Maker echter de beste plek. Nu heeft Nintendo een vervolg gemaakt waarin gepassioneerde fans zelf hun creaties kunnen delen plus andermans hersenspinsels kunnen spelen, en daar zijn we bij dit tweede deel op de Switch opnieuw verliefd op geworden.

Super Mario Maker 2 breidt het concept uit met een verse focus op de multiplayer, meer hulpmiddelen en mogelijkheden voor detail-liefhebbende architecten, evenals een meer uitgebreide introductie van alles dat nieuwe spelers moeten weten. Nu heeft de game ene klassieke Story-modus, waarin Nintendo met grote zorgvuldigheid de eindeloze creatieve potentie van de platformgame demonstreert. Deze opzet is vrij simpel: de Undo Dog vernietigt per ongeluk het kasteel van Peach en de Toad-bouwvakkers moet het herbouwen. Helaas komen ze geld te kort, wat de reden is dat we door meer dan 100 'tutorial'-levels van Nintendo rennen en springen. Je hoeft ze niet allemaal te spelen om de game uit te spelen, maar er zijn genoeg verassingen te vinden als je daar zin in hebt.

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Hoe fantastisch de meeste van deze missies zijn, de wijze waarop ze zijn ontworpen, is het prijzen waard. Er zijn 'speedruns', puzzellevels, 'coin hunts', survival- en nauwkeurigheidsuitdagingen, automatisch scrollende en klassieke 'sidescrolling' levels. Natuurlijk zijn de makers niet zo sadistisch al de veeleisende communitylevels vaak wel zijn - dit zijn levels die ontworpen zijn voor een breed publiek.

Als een sectie te veeleisend is, kan Luigi helpen met enkele handige voorwerpen. Zijn voorwerpen zijn gebruiken om Mario tot het einde van het level sterker te maken of je kan Luigi deze laten voltooien. Eigenlijk is deze hele modus bedoelt om de besturing uit te leggen en ideeën te geven voor je eigen levels. En ja, Nintendo heeft deze ongelofelijke hoeveelheid aan voorbeelden nodig om die ideeën te tentoonstellen, omdat er hier vijf Mario-generaties voorbijkomen.

De kern van Super Mario Maker 2 is Course World, wat een actief Nintendo Switch Online-lidmaatschap vereist. Daar vinden we zowel de fantastische als beroerde levels die spelers van over de wereld hebben gedeeld. Je kunt met zowel coöperatieve levels als competitieve levels aan de slag en dankzij enkele uitgebreide filterinstellingen kun je de online servers van Nintendo naar wens afspeuren. Populaire en nieuwe levels worden daar ook weergegeven, terwijl de beste bouwers en spelers via een ranglijst zijn te zien. Nog een toevoeging is het reactiegedeelte, wat je ook kunt verbergen als je niet gestoord wilt worden tijdens het spelen.

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

De 100 Mario Challenge uit het origineel is behoorlijk onder handen genomen voor Super Mario Maker 2 en is nu als Endless Challenge-modus te vinden. Deze bevat vier moeilijkheidsniveaus waarin je zoveel mogelijk willekeurige levels van spelers moet voltooien met een beperkt aantal levens. Op Easy en Normal krijg je 5 levens, op Expert krijg je 15 kansen en op Super Expert 30 levens. Het is ook mogelijk om extra levens in de levels te verdienen om zo door te kunnen blijven spelen.

Het bouwen van je eigen levels vormt de basis voor de derde steunpilaar van Super Mario Maker 2. Als eerst kies je een Mario-engine om je eigen level mee te maken. Je kunt kiezen uit de NES-games Super Mario Bros. en Super Mario Bros. 3, Super Mario World voor de SNES en New Super Mario Bros. U voor de Wii U. De nieuwste toevoeging is Super Mario 3D World, Mario's fantastisch Wii U-avontuur dat een nieuw perspectief introduceert en enkele unieke componenten. Jammer genoeg is het daardoor wel incompatibel met de oudere 2D-avonturen, omdat de meeste elementen van de andere vier 'sidescrollers' anders werken dan in de nieuwere 2.5D-wereld.

Bepaalde voorwerpen die je in deze engine bouwt gedragen zich anders, vaak wisselen deze constant tussen de achtergrond (puur een visueel effect) en onze basisarchitectuur (waar we op spelen). Helaas is het niet altijd duidelijk wanneer deze voorwerpen die overstap maken en zo verandert het in een obstakel dat je pijn kunt doen als je deze raakt. Meowser is een goed voorbeeld hiervan: de vijand springt op dynamische wijze uit het scherm en klimt over enkele delen van het level. Gelukkig zijn veel van deze animaties wel veilig over te zetten. In zekere zin moet je gewoon leren welke animatiefases je moet vermijden, maar meer duidelijkheid was daarbij geen overbodige luxe geweest.

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Het kiezen van de juiste engine is ongelofelijk belangrijk voor de 'flow' van het level, aangezien het de bewegingen van Mario, het gedrag van de vijanden en de werk van bepaalde voorwerpen bepaalt. Zo kan Mario bijvoorbeeld in Super Mario Bros. geen schildje oppakken, omdat hij deze altijd wegtrapt. De belangrijke 'spin jump' verscheen pas in Super Mario World, terwijl de Wii de meest bruikbare 'walljumps' introduceerde. Veel bouwers maken gebruik van deze regels, dus als je van engine wisselt, is het niet vanzelfsprekend dat nog is te voltooien.

Na het kiezen van de engine, kies je een standaard Mario-wereld. Dit zijn simpelweg de achtergrondthema's die de muziek beïnvloeden en het ontwerp van platformvoorwerpen. Nadat je de platformen, voorwerpen, vijanden en meer ingewikkelde voorwerpen, zoals geluidseffecten, hebt geplaatst, ben je bijna klaar. Je moet het level alleen nog zelf uitspelen voordat je deze kunt uploaden. Overigens kun je ook veel voorwerpen met elkaar combineren, waardoor je enkele bizarre dingen kunt bouwen. In vergelijking met het origineel biedt Super Mario Maker 2 veel meer mechanismen (evenals verbeterde versies), wat de variatie van de beschikbare levels verhoogt. Het meest noemenswaardig zijn de nieuwe 'autoscroller'-opties, waarmee je ongeduldige spelers tot het uiterste kunt drijven.

Super Mario Maker 2
Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Maar hoe speelt het? Eerlijk gezegd kan het bouwen vrij ingewikkeld zijn. Het ontdekken en aanpassen van de juiste functionaliteiten vereist veel oriëntatie en behoorlijk wat experimentatie. Sommige mechanismen zijn nog steeds ietwat verborgen. De meest gebruikte hulpmiddelen kunnen ook via shortcuts bereikt worden, die beginners per ongeluk kunnen activeren. Dit zorgt niet voor hele grote problemen, maar maakt het er allemaal ook niet makkelijker op. Ach, Romein is ook niet in een dag gebouwd...

Op één Switch in co-op bouwen met twee spelers is nu ook mogelijk, alhoewel de tweede bouwer een meer ondersteunde rol heeft. Deze kan bijvoorbeeld niet zelf de camera bewegen, maar moet vertrouwen op de eerste speler. Daarnaast kun je eerste speler je constant onderbreken door het gebruik van het draaimenu. Oh, en aangezien een enkele Joy-Con over minder knoppen beschikt, is er een totaal andere besturingsschema met nieuwe shortcuts om te leren. Dat is allemaal een beetje onhandig, maar dat is de prijs die je moet betalen. Het blijft gelukkig leuk om elkaar een handje te helpen.

Onze ervaring leert dat je het beste eerst een paar levels kunt spelen en enkele simpele levels probeert te bouwen om de basis onder de knie te krijgen. Wij bouwden veelvuldig in de handheldmodus, omdat je objecten vrij snel en consistent kunt selecteren. Het verven van het terrein met je vinger is ook een fijne toevoeging, waarbij je dus geen stylus nodig hebt (alhoewel het handig is om er een te hebben). Als je Super Mario Maker for 3DS hebt gespeeld voelt het grote scherm van de Switch als de hemel.

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2
9 / 10
+