The Past Within

The Past Within

Pak een vriend en maak een reis niet alleen down memory lane, maar door de kubussen en naar toekomsten daarbuiten.

Gaat er in het Rusty Lake-universum ooit echt iets dood? Nee, op een plek als deze heeft het verleden een griezelige manier om rond te blijven hangen, zich vast te klampen aan de flarden van het leven die in het geheugen te vinden zijn. Een verhaal als dit, over een vader en een dochter, is het verhaal dat is gesponnen in de nieuwste titel van de studio, The Past Within.

Naar aanleiding van het overlijden van Albert Vanderboom wordt een noodplan in gang gezet. Het verbindt het verleden en de toekomst door de geheimen van de kubussen om hem weer tot leven te brengen. Het is aan de spelers - één in het verleden en één in de toekomst - om deze taak te coördineren en uit te voeren. Voor degenen die bekend zijn met de vorige games van Rusty Lake, breidt The Past Within de overlevering van de Familie Vanderboom en hun relatie met de mysterieuze kubussen uit, met onderweg enkele bekende gezichten als je je ogen openhoudt.

The Past WithinThe Past Within

The Past Within neemt de gevestigde en geliefde puzzelformule uit eerdere Rusty Lake-inzendingen (met name de Cube Escape-serie) en verfrist deze met een multiplayer-twist, waarbij coöperatieve elementen worden toegevoegd die het genre nieuw leven inblazen. Zoals mijn speelpartner en ik in de loop van onze run ontdekten, zijn twee hoofden in veel opzichten beter dan één.

Hoezeer ik ook hou van de soms slinkse puzzels van Rusty Lake, alleen vastzitten kan een beetje een frustrerende ervaring zijn. Hoewel je partner je puzzels niet echt kan zien, was het een leuke verandering van tempo om iemand te hebben om ideeën van af te ketsen, en in een paar gevallen leidde een ander perspectief ons eigenlijk naar enkele oplossingen die geen van ons alleen zou hebben ontdekt.

Er waren momenten dat we echt stomverbaasd waren (even natuurlijk) en ik moet toegeven dat het een wat vermoeiend wachtspel is om je partner vast te laten zitten aan een puzzel die je niet in handen kunt krijgen. Bovendien hadden sommige puzzels zulke specifieke acties of missbare hints dat we een behoorlijke tijd onze eigen staarten moesten achtervolgen, maar niets verdoofde onze vastberadenheid om door te gaan. Toonbeelden van waarheid als we zijn, toen het antwoord zich aan ons openbaarde, was het gevoel van succes des te zoeter; zoals frustraties werden gedeeld, zo ook dat 'eureka'-moment dat zo vaak de haak is voor fans van het puzzelgenre.

The Past WithinThe Past Within
The Past WithinThe Past Within

Dit is een goed moment om te vermelden dat mijn speelpartner eigenlijk een complete nieuwkomer in het genre was, en ondanks onze verschillende ervaringsniveaus konden we allebei evenveel bijdragen, beiden vonden het spel uitdagend en lonend, en beiden waren aan het einde van de reis zeer tevreden. Echt, ik geloof dat dit spel schittert als een toegangspoort voor fans om hun vrienden en familie te verstrikken in de verslavende wereld van puzzelaars als geheel.

Onze playthrough duurde in totaal zo'n drie uur, maar het voelde veel korter. Het verhaal en de puzzels sleepten nooit, zelfs niet als het moeilijk was, en zoals bij de meeste Rusty Lake-titels is de opwinding minder met het eindresultaat, maar eerder met het griezelige en labyrintische pad daar.

Na afloop werden we ondervraagd door huisgenoten die ons - vanuit aparte kamers in hetzelfde huis - vreemde dingen hadden horen communiceren via de telefoon. Blijkbaar had de game voor hen net zo'n vermakelijke ervaring opgeleverd als voor ons.

The Past WithinThe Past Within

Over het algemeen is The Past Within een juweeltje. Het is niet perfect, maar het neemt elke goede kwaliteit die Rusty Lake als een puzzelstudio heeft gevestigd en verfijnt ze, waardoor ze nieuw leven worden ingeblazen. De ervaring verschilt sterk van de solotitels, en ik heb er echt de voorkeur aan. De griezelige vibes sijpelen in elke hoek van de ervaring, ondersteund door de karakteristieke kunststijl die Rusty Lake-games zoveel van hun charme geeft.

Bovendien heeft de game een herspeelbaarheidssysteem, zodat je het helemaal opnieuw kunt doen, van rol kunt veranderen met dezelfde partner of zelfs iemand kunt binnenhalen die helemaal nieuw is als je je eigen puzzel-duivelse cultus wilt laten groeien. Hoe je ook kiest om te genieten, één ding is zeker. Door de hoogte- en dieptepunten die onderweg met anderen worden gedeeld, is dit een ervaring die een ruimte, verleden en toekomst, in je geheugen zal snijden.

8 / 10
+
Interessante puzzels. Coöperatieve ervaring is een hoogtepunt. Zeer herspeelbaar. Unieke kunststijl.