Harvestella

Harvestella

De farming-RPG van Square Enix is er en we hebben wat tijd doorgebracht met verdwalen in de ongewone fantasiewereld.

Een paar maanden geleden had ik de kans om de openingsmomenten te bekijken van Square Enix's kijk op een landbouw-RPG, Harvestella. Op dat moment kreeg ik een korte voorproefje van de verhaallijn, de levenssimulatie-elementen en welke andere activiteiten en taken het zal bieden, maar hoewel het leuk was om wat hands-on tijd te krijgen, was veel van het verhaal van de game niet echt logisch voor mij vanwege de gecompliceerde aard. Spring naar het heden en Harvestella is nu debuteren op pc en Nintendo Switch, en ik ben al een tijdje bezig met het kraken en onderdompelen in de fantasiewereld.

Meteen wil ik laten weten dat hoewel het verhaal en de verhaallijn een aantal interessante momenten hebben, het zo ongewoon is en doorspekt met obscure fantasie-elementen dat het grondig moeilijk is om in de gaten te houden. Het combineert tijdreizen met fantasie, en strooit in sci-fi, en probeert het vervolgens allemaal te verbinden met een plotlijn die je vaak met meer vragen dan antwoorden achterlaat, althans voor het grootste deel van het spel. En voor mij wordt dit een beetje een uitdaging om voorbij te gaan, omdat het moeilijk is om ondergedompeld te worden in een wereld die niet echt logisch voor je is - zij het als dat soms opzettelijk lijkt te zijn. Ik breng dit zo vroeg in mijn recensie naar voren, om de eenvoudige reden dat ik zelfs na veel uren met de game nog steeds moeite heb om veel van het verhalende plot samen te voegen, wat betekent dat ik de wereld verken en quests knock-out sla, simpelweg omdat de quest-regisseur me dat zegt.

En in het verlengde hiervan is het eigenlijke quest-ontwerp een beetje eendimensionaal en saai. Je zult een enorme hoeveelheid tijd doorbrengen in hoofdmissielijnen en zijmissies opgesloten in een dialoog met andere personages (waarvan geen enkele is ingesproken) allemaal om het einddoel te bereiken. Er zijn momenten geweest waarop ik een verzameling side quests heb afgerond en letterlijk een uur in dialoog heb doorgebracht, afgezien van een paar minuten hier en daar om op pad te gaan en een item op te halen of naar een andere locatie te gaan. Het kan erg vervelend zijn. Er zijn quests die je de taak geven om de wereld in te gaan en een kerker vol monsters te voltooien, en het is hier en in de levenssimulatie-elementen waar het tempo van Harvestella toeneemt en het spel veel boeiender wordt.

HarvestellaHarvestellaHarvestella

Over verkenning en gevechten gesproken, Harvestella's wereld is verdeeld in verschillende locaties, waarvan je bij binnenkomst / bezoek vrij kunt ronddwalen. Voor dorpen en steden is dit waar je quests vindt, nieuwe bondgenoten en gezichten ontmoet, zelfs op zoek gaat naar grondstoffen. Minder beschaafde plaatsen zijn meer ingericht als een kerker met kamers vol monsters en allemaal verbonden met gangen die naar geheimen of de volgende door monsters geteisterde kamer leiden. Wanneer je deze plaatsen bereikt, wordt van je verwacht dat je door hordes wezens snijdt, of het nu kabouters zijn, griezelige enorme slakkenachtige monsters, vismensen die bekend staan als Sagahin, enzovoort - er is een echt indrukwekkende variëteit en vrijwel allemaal zijn ze zo ongewoon ontworpen dat ze een uitdaging zijn om duidelijk te beschrijven.

De gevechten zijn vrij eenvoudig en vragen je om deze monsters te snijden of magische schade toe te brengen door een van een verzameling Jobs te gebruiken. Ze zijn allemaal uniek en je kunt er vier kiezen om tussen te wisselen wanneer je maar wilt in gevechten, wat betekent dat je van de hack n 'slash type Fighter kunt gaan, naar de vechtlustige Assault Savant, naar een bepaald bereik als de Mage, enzovoort. Elk nieuw taaktype wordt ontgrendeld door belangrijke mensen door het verhaal te ontmoeten, en elke taak kan worden verbeterd door taakpunten uit te geven om klassespecifieke vaardigheden te ontgrendelen of de effectiviteit van bestaande vaardigheden te verbeteren. Het is een eenvoudig systeem, maar een dat vrij goed werkt.

Zoals het geval is met de levenssimulatiesystemen. Hoewel je misschien denkt dat Harvestella een aanzienlijke aanwezigheid in de landbouw heeft, is het in werkelijkheid niet zo massaal. In plaats daarvan voelt het meer als een reeks dagelijkse klusjes om te voltooien, die je avonturen elders voeden en financieren. Naarmate de dagen snel verstrijken en vanwege de magie van de wereld waarin Harvestella zich afspeelt, kunnen gewassen 's nachts groeien, of in plaats daarvan een paar dagen nodig hebben om te ontkiemen, wat betekent dat je constant landbouwgrond onderhoudt, de grond bewerkt, zaden plant, gewassen water geeft, ze oogst, allemaal zodat je ze kunt verkopen om wat Grilla (de valuta) te maken om boerderijuitbreidingen en verbeteringen te kopen, upgrade wapens of koop recepten zodat je andere gewassen kunt gebruiken om voedsel te koken dat als de belangrijkste manier dient om je in het gevecht te houden wanneer je het opneemt tegen kerkers. En dit is de reden waarom het landbouwgedeelte soms meer als een karwei aanvoelt, omdat het doen van de dagelijkse controles op je land cruciaal is om je inspanningen elders te ondersteunen, omdat de strijd wordt gedefinieerd door zowel een gezondheidsbalk die kan worden aangevuld met wat grub, maar ook een stamina-reep die alleen wordt aangevuld als je personage voedsel in zijn buik heeft.

HarvestellaHarvestella
HarvestellaHarvestella

Er zijn enkele fijne kneepjes om rekening mee te houden. Naarmate gewassen veel sneller groeien, gaan ook de seizoenen voorbij. Een seizoen in Harvestella duurt ongeveer 30 dagen en elk seizoen is belangrijk om in de gaten te houden, omdat gewassen alleen in een bepaalde tijd van het jaar groeien (of fruit produceren). Er zijn ook craftable items die kunnen worden gebruikt om je avonturen te verbeteren en nieuwe plaatsen in kerkers te openen (bijvoorbeeld bommen om door rotsachtig puin te breken), of zelfs items om je landbouw- en zelfvoorzieningsinspanningen te verbeteren. Als u een korenmolen maakt, kunt u tarwe in meel veranderen en hoeft u het item niet langer in de lokale winkel te kopen. Of in plaats daarvan kan een sapcentrifuge groenten en fruit veranderen in een sapdrank voor een snelle gezondheidsboost in gevechten.

Hoewel mijn tijd met Harvestella op pc is doorgebracht, is het duidelijk dat de game is gemaakt voor Nintendo Switch en dat de pc-inspanningen vrij minimaal zijn. Draaien op een RTX 3090-rig met een 11e generatie i9 CPU, allemaal gekoppeld aan 64 GB RAM zoals ik deed, is absoluut helemaal niet nodig, omdat Harvestella nauwelijks enige belasting legt op een pc. In feite is het vrij duidelijk dat de game niet echt is gemaakt voor pc-gaming, omdat er geen echte opties zijn om grafische instellingen te wijzigen en je de ingangen van een aangesloten controller niet eens opnieuw kunt koppelen (je kunt echter sleutelbinden aanpassen). En de reden dat ik dit naar voren breng, is omdat de graphics zelf en zelfs het wereldontwerp duidelijk thuishoren op een Switch. Natuurlijk zien de personagemodellen er vaak behoorlijk indrukwekkend uit en het kleurenpalet dat wordt gebruikt om het spel tot leven te brengen is opvallend, maar de wereld voelt leeg aan, mist detail en de frequente laadschermen tussen letterlijk overal waar je gaat (of het nu kerkervloeren zijn, een huis binnenlopen of wanneer je naar een aangrenzende locatie in de stad verhuist) worden frustrerend.

HarvestellaHarvestella

Er is veel Harvestella dat ik waardeerde en genoot. Ik hou van de landbouwsystemen en hoe ze aansluiten op de bredere gameplay, de gevechten, het Job-systeem en de verscheidenheid aan vijanden die verkenning interessant houden. Maar de wereld smeekt niet om verkend te worden, het tempo is zo stabiel en het verhaal is zo ongewoon dat ik echt moeite heb om er op welke manier dan ook contact mee te maken. Ja, er zijn een aantal indrukwekkende set pieces, maar er zijn ook momenten waarop de game er al ongelooflijk gedateerd uitziet, en het komt allemaal samen om te zorgen voor een titel die me niet helemaal heeft verbaasd op de manier waarop ik had gehoopt dat het zou gebeuren. Als je echt van JRPG's en landbouw-RPG's houdt, zul je waarschijnlijk een aantal interessante momenten vinden met Harvestella, maar als je niet toegewijd bent aan dat soort games, dan zal deze waarschijnlijk moeite hebben om te entertainen.

6 / 10
+
Landbouwelementen zijn leuk om mee te spelen. De gevechten en het Job-systeem zijn eenvoudig maar effectief. Opvallend kleurenpalet.