filmreviews
All Quiet on the Western Front

All Quiet aan het westelijk front (Netflix)

Deze Duitse remake heeft niet veel te maken met het bronmateriaal.

All Quiet on the Western Front

Ik herinner me dat ik als kind op school de roman All Quiet on the Western Front van Erich Maria Remarque las. Ik wist toen al dat het verhaal zich afspeelt tijdens het westfront van de Eerste Wereldoorlog en zich richt op de Duitse kant van de oorlog. Wat ik niet wist, was dat de auteur van de roman zelf een oorlogsveteraan van WOI was. Het boek is nu drie keer verfilmd: de eerste was in 1930, de tweede in 1979, maar we moesten wachten tot 2022 om een Duitse versie van een Duitse roman over de Duitsers in de eerste wereldoorlog te zien.

Het is voorjaar 1917 en een groep jonge studenten besluit gehoor te geven aan de roep van het vaderland en soldaat te worden. Oorlog wordt uiteindelijk een stuk brutaler dan ze dachten, en het is mogelijk dat geen van hen zal leven om het verhaal over hun ervaringen te vertellen. Het verhaal is allerminst origineel, maar de roman zelf werd in 1928 gepubliceerd.

De film faalt op een grote manier in hoe het zijn personages vertegenwoordigt. Iedereen is gewoon een gezichtsloze kerel met bijna nul persoonlijkheid. Hierdoor ziet de kijker de personages als een lid van een sociale hiërarchie, of het nu een politicus is die onderhandelt over vrede, een waarnemend generaal die zijn troepen leidt of een jonge grunt in een vossenhol die zijn geweer omhelst tijdens artilleriebeschietingen. Flinterdunne personages zijn een echt probleem, omdat de kijker niet zoveel geeft om de mensen op het scherm. Dit is gewoon het probleem van de film, omdat de roman zelf duidelijk gevestigde personages had.

Een ander probleem is dat de film heel weinig met het boek te maken heeft. Om de een of andere reden bevat de film een jonge kerel in de loopgraven, maar ook de generaals en politici. Dit zorgt voor een te groot contrast en schaadt de impact van de film. Er was een reëel potentieel om een monumentale klassieke oorlogsfilm als Saving Private Ryan of Das Boot te worden, maar helaas haalt All Quiet on the Western Front dat niveau niet.

Het moet gezegd worden dat de film er net zo goed uitziet, aanvoelt en klinkt als je je maar kunt voorstellen. Het landschap, de kleding, decorstukken, special effects en ga zo maar door lijken echt op de Eerste Wereldoorlog. En een grote infanterieaanval op mitrailleurnesten ziet er echt uit als één in al zijn brutaliteit. Koud zijn, nat zijn, omringd door modder en vies zijn, worden allemaal heel duidelijk gemaakt, omdat de camera meestal heel dicht bij de actie staat. Muziek slaagt er meestal in om de stemming te verbeteren, maar niet altijd.

Mensen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis- en oorlogsfilms moeten deze Duitse versie van Im Westen nichts Neues (Alle stilte aan het westelijk front) bekijken, en daarna raad ik aan om de roman ook te lezen. Met meer focus op de personages zou deze nieuwe film het potentieel hebben gehad om een klassieker te worden, maar zoals het nu is, ziet de film er goed uit en heeft een plot dat "redelijk" is.

All Quiet on the Western Front
7 / 10