filmreviews
Black Adam

Zwarte Adam

Dwayne Johnson maakt een grote plons in een toch al vermoeid filmgenre en André heeft niet veel positiefs te zeggen...

De fictieve staat Kahndaq wordt al zo lang als men zich kan herinneren onderdrukt. Wanneer hun voorouders niet worden geterroriseerd door een tirannieke koning, leven hun nakomelingen onder de hiel van een misdaadsyndicaat. De oplossing? Een vechter wordt tevoorschijn getoverd door dezelfde tovenaars die de wereld Shazam hebben gegeven, maar de nieuwe vechter heeft niets gemeen met de charmante jongen van Zachary Levi. Kahndaq's redder is een wraakzuchtige, boze en onstuitbare god die gevangen wordt gezet door de Shazam-bende - totdat de wereld hem 5000 jaar later weer nodig heeft. Zijn naam? Zwarte Adam!

Ja, het is niet zo licht verteerbaar als de naam Black Adam, want dat is een titel die de monotone antiheld van Dwayne Johnson pas tegen het einde van de film verdient, en het pad om daar te komen is een botte. Heel bot. Warner Bros. gaat hier voor een meer atypische manteldrager die geweld bepleit als een oplossing voor de problemen van de wereld, en dus iedereen die van helden houdt die niet bang zijn om hun tegenstanders aan flarden te scheuren om dingen gedaan te krijgen, zal hier een aantal leuke sequenties vinden, met Black Adam die ongegeneerd ledematen scheurt en zijn vijanden in skeletten elektrocuteert. Een paar leuke antiheldenmomenten redden Black Adam echter niet van een door CGI geteisterde puinhoop die zichzelf veel te serieus neemt om de luchtige humor te laten werken.

De film is even luid en actievol als echoënd leeg, met uitgesponnen actiescènes en zware expositiedialogen die een zeer dun oorsprongsverhaal invullen dat nooit weet wat het wil zijn. Het begint als een mythisch verhaal, gaat dan over in een Tomb Raider-avontuur en verandert dan in een zeer verward stripboekavontuur zonder richting of inhoud. Black Adam is in ieder geval een pijnlijke herinnering aan hoe fantasieloos en vervelend deze superheldenrage de afgelopen jaren is geworden.

Black Adam

Black Adam is misschien ook wel de lelijkste film die ik dit jaar heb gezien, die de kijker bombardeert met uitgestrekte computereffecten en productieontwerp dat flauw, generiek en ongeïnspireerd is. Maar bovenal is Black Adam saai. Het was allemaal zo saai dat ik tijdens verschillende actiescènes van de film uitviel, waarbij mijn gedachten afdwaalden naar alledaagse klusjes die duidelijk meer tot nadenken stemmend waren dan johnsons onsterfelijke spierberg voor de honderdste keer rivalen te zien vernietigen.

Het enige wat ik voelde werken in de film was de introductie van de Justice Society, een groep vreemde superhelden die, in tegenstelling tot Black Adam, problemen op een veel vreedzamere manier willen oplossen. Niet dat de film meer personages nodig had in een toch al rommelig plot, maar ik vond het wel leuk dat deze individuen tijdelijk de antagonisten van de film werden toen de inwoners van Kahndaq zich tegen het superteam keren en de brutale aanpak van Black Adam omarmen. Het voelde redelijk fris dat de voor de hand liggende helden de voor de hand liggende indringers werden in de ogen van Kahndaq, en ik had gehoopt dat de scenaristen op dat idee konden draaien. Helaas duurt dit niet lang, want de filmmakers stoppen een stevigere aartsschurk naar de laatste akte, iets wat nu aanvoelt als een verplicht vakje om af te vinken in superheldenfilms.

Black Adam was, zoals verwacht, een in een lange rij stripboek travesties die uit de filmfabriek werden gepompt om te concurreren tegen het filmische universum van de stripboekrivaal, en hoewel de post-credits-scène de meer die-hard DCEU-fans misschien iets te wensen over heeft, voelt de superheldenhysterie zwaarder dan ooit. Net als de acteur van het titelpersonage wil Black Adam zijn filmspieren buigen elke kans die hij krijgt, maar de filmmakers vergaten de kijker wat menselijkheid te geven om zich aan vast te klampen te midden van de rommelige CGI-tornado.

03 Gamereactor Netherlands
3 / 10