FIFA 23

Fifa 23

Is FIFA 23 een waardig afscheid van de iconische licentie, of moet je gewoon wachten op EA Sports FC?

FIFA 22 was best een positieve verrassing. Toegegeven, er waren niet veel verbeteringen op het gebied van spelmodi of nieuwe functies. Maar waar het echt om gaat, de actie op het veld zelf, was waarschijnlijk de beste sinds FIFA 16 - de laatste game in de serie voor de noodlottige overstap naar de Frostbite-game-engine. De introductie van de zogenaamde HyperMotion-technologie op basis van motion capture van professionele spelers in echte trainingssituaties leidde tot meer realistische animaties en verhoogde de gameplay in verschillende aspecten. In FIFA 23 is de technologie geüpgraded naar HyperMotion 2.0 en zou dit resulteren in 6.000 unieke animaties tegen 4.000 het jaar ervoor. Maar is de daadwerkelijke gameplay zo hoog als de cijfers suggereren?

FIFA 23

Het korte antwoord is nee, niet in het minst. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeteringen zijn. FIFA 23 wordt wederom prachtig gepresenteerd met vloeiende graphics en realistische geluidseffecten. Voor de aftrap worden we nu getrakteerd op een korte cutscene van blije fans die door de straten slenteren op weg naar het stadion, en hoewel er minder biertjes en een minder vijandige sfeer zijn dan in het echte leven, geeft het toch weer een extra boost aan de wedstrijddagervaring. Op het veld zelf zijn animaties nog steeds erg indrukwekkend. Verdedigers doen wanhopige pogingen om de bal te onderscheppen en offensieve spelers hebben een breed scala aan manieren om controle over de bal te krijgen, of het nu gaat om het gebruik van hun hoofd of het besturen van de bal met hun knie. Zelfs botsingen tussen spelers worden op een vrij realistische manier afgehandeld en identieke animaties die tegelijkertijd door twee of meer spelers worden uitgevoerd, behoren meestal tot het verleden.

Maar zoals voetbalfans weten, is het niet de kwaliteit van de individuele spelers, maar in plaats daarvan de manier waarop het team beweegt als een eenheid die het spel bepaalt. En in dit opzicht verbetert FIFA 23 niet echt veel. Mijn grootste klacht met FIFA 22 was dat de achterste vier (of vijf als je een Italiaanse coach hebt) vaak zo diep gepositioneerd waren dat ze net zo goed achter het doel konden staan. Dit is nu "opgelost" en de verdedigingslinie valt niet zo diep bij het verdedigen van een voorsprong. Staan ze nu misschien iets te hoog op het veld? Waarschijnlijk, maar agressief pressing en veerkrachtigere verdedigers, vormt nog steeds een behoorlijke uitdaging op World Class of Legendary moeilijkheidsgraad. Het lijkt er ook op dat de verdedigers beter zijn geworden in het tekenen van buitenspel. Of misschien zijn de spitsen slechter geworden in het timen van hun runs - met FIFA is het altijd een paar stappen vooruit en een paar stappen terug.

In veel opzichten is dat het grootste probleem. De gameplay in FIFA 23 is aangepast, maar niet echt verbeterd. Neem de opstellingen, die zijn weer eens op de schop gegaan. Nu, in plaats van een marker te plaatsen waar je in het doel wilt raken (penalty's en vrije trappen) of op het veld (corners), wijs je nu gewoon in de algemene richting. Curve, hoogte en de cruciale precisie worden vervolgens toegevoegd door te kiezen waar je de bal raakt. Het voelt realistischer aan, maar slechts een beetje omdat het nog steeds te gemakkelijk is om perfecte foto's te maken en de visuele indicator geeft het gevoel dat je PGA Tour 2K21 speelt.

FIFA 23

De laatste noemenswaardige gameplay-verbetering is de nieuwe Power Shot. Vroeger als je op LB/L1 + RB/R1 drukte bij het nemen van een schot, maakte je speler een hard, laag schot dat nauwelijks uit het gras kwam. Nu ontketent de knoppencombinatie een van deze ongelooflijke shots die, wanneer ze precies goed worden geraakt, de commentatoren in retorische overdrive zullen sturen (helaas alleen in het echte leven - Derek Rae en Stewart Robson zijn nog steeds "saai als afwaswater" zoals een veel betere FIFA-commentator het zou hebben gezegd). Aanvankelijk vreesde ik dat dit een onstuitbare superzet zou worden, maar dat is gelukkig niet het geval. Een powershot vereist zowel veel ruimte als ruimte om uit te voeren, en in de meeste situaties kun je beter een normale opname uitvoeren. Als de camera maar niet inzoomde en de tijd niet vertraagde wanneer je het probeert af te trekken, want het ziet er behoorlijk belachelijk uit.

Over het algemeen is de gameplay vrijwel identiek aan FIFA 22. HyperMotion 2.0 is een duidelijke verbetering ten opzichte van de laatste generatie versies die vastzitten aan de oude match engine, maar alle teams spelen nog steeds zoals Manchester City en Liverpool in één - snelle passes, intense pressing en een platte weigering om ooit een voorzet te maken. De bal zit vastgelijmd aan de voeten van de spelers en passes voelen aan als lasergeleide raketten. Soms is het best spectaculair, maar het wordt al snel repetitief, of je nu online of tegen de AI speelt.

FIFA 23

Het feit dat de gameplay enigszins vastzit in de modder zou misschien kunnen worden getolereerd als het zeer zinvolle toevoegingen buiten het veld waren. Helaas is dat niet echt het geval. Een belangrijke toevoeging is de mogelijkheid om met vrouwelijke clubs in de Engelse Women's Super League of de Franse Division 1 te spelen. De timing van deze toevoeging kon niet beter zijn na een groot Europees kampioenschap in Groot-Brittannië dat echt illustreerde hoe ver het vrouwenvoetbal de afgelopen jaren is gevorderd. Maar echt, EA Sports verdient geen lof, na de introductie van nationale vrouwenteams in FIFA 16 en pas nu, zeven jaar later, het toevoegen van wat enigszins zinvolle inhoud.

Naast vriendschappelijke wedstrijden, trainingen en toernooien is Career de laatste modus die nog overeind staat voor degenen die liever offline spelen. Een nieuw menu maakt de game minder intuïtief voor veteranen en is waarschijnlijk nog te onhandig voor nieuwe spelers, terwijl de meest prominente toevoeging niet echt werkt zoals bedoeld. Ik heb het over de mogelijkheid om een spel te simuleren door automatisch alle saaie delen over te slaan en alleen de hoogtepunten te spelen, zoals gevaarlijke opstellingen of tegenaanvallen. Maar hoewel het niet zo moeilijk is om doelpunten te maken in nieuwere FIFA-games, vereist het nog steeds een paar pogingen en met slechts een handvol kansen voor elk team tijdens een simulatie, voelde een 1-1 gelijkspel als een gewone doelpuntenshow.

In veel opzichten illustreert de verschillende soorten simulatie wat er mis is met de Career-modus. Je kunt nu direct naar het resultaat springen, kleine puntjes zien die het uitvechten (zoals in Football Manager) of de hoogtepunten zelf spelen. Drie verschillende opties, waarvan er twee nieuw zijn geïntroduceerd en allemaal vrijwel onbevredigend. De eenvoudige tekstsimulatie die resulteerde in realistische scores en tegelijkertijd behoorlijk spannend was, werd voor het laatst gezien in FIFA 19 en sindsdien is de Career-modus alleen maar onhandiger geworden, gevuld met onnodige toevoegingen zoals de vernieuwde trainingsmodus (van FIFA 21) en de vele, vele ongemakkelijke cut-scenes en interviews na de wedstrijd. Het is dit jaar nog erger. Toen ik bijvoorbeeld als Arsenal speelde, verkocht ik Gabriel Jesus en kreeg ik twee afzonderlijke, maar identieke cutscenes van hem die de club verliet en door de manager naar de deur werd begeleid. De tweede was een bug (een van de vele in de Career-modus), maar de eerste was ook volledig onnodig om nog maar te zwijgen van volledig onrealistisch.

FIFA 23

Voor online spelen is de meest prominente toevoeging volledige crossplay tussen Xbox Series X, PS5 en pc. Daarnaast hebben we het weer over kleine aanpassingen in plaats van zinvolle toevoegingen. Volta is geïntegreerd met Pro Clubs, dus je voortgang in de laatste kan worden gebruikt om nieuwe brillen, tatoeages en vreemd gekleurde jassen te kopen voor je virtuele straatvoetballer. Een paar nieuwe power-ups maken de arcade-achtige modus een beetje spannender, maar voor het grootste deel is Volta nog steeds gewoon gewone FIFA op een kleiner veld waar de spelers hun uiterste best doen om eenvoudige passes te maken, lijkt openlijk complex. Een leuke Mario Party-achtige minigame, waarin je met andere spelers vecht om obstakels te raken of met de bal te jongleren, illustreert dat er nog steeds potentieel is in Volta, maar de fundamenten kunnen echt wel wat meer poetsen gebruiken.

Ultimate Team is dan nog steeds de plek waar de meeste uren en cruciaal het meeste geld zullen worden besteed. Toch heeft EA deze keer niet hun uiterste best gedaan om hun lucratieve modus te veranderen. De meest opvallende verandering is een nieuw chemiesysteem, dat wat meer flexibiliteit geeft bij het samenstellen van je droomteam. Naast het vechten voor virtuele beloningen in Division Rivals en Squad Battles, kun je nu ook Golden Moments proberen. Hier ben je belast met het voltooien van doelstellingen op basis van echte wedstrijden - de eerste van de roterende afspeellijsten gaat over de trainerscarrière van Jürgen Klopp en de plotselinge doorbraak van PSG-ster Kyllian Mbappé. Het idee is solide genoeg, maar de uitvoering ontbreekt omdat je doelstellingen (zoals kruisen of een specifieke dibble maken) vaak geen relatie hebben met het werkelijke moment dat je moet recreëren. En natuurlijk speel je met je ultieme team, niet met de eigenlijke selecties van bijvoorbeeld Mainz 05 tijdens het succesvolle bewind van Klopp.

FIFA 23

Na enigszins te zijn gestagneerd tijdens de laatste consolegeneratie, leek de FIFA-serie weer op het goede spoor te zijn met de verschuiving naar nieuwere hardware. FIFA 21 bood veel verbetering buiten het veld en FIFA 22 heeft veel cruciale verbeteringen aangebracht in de daadwerkelijke gameplay. Ter vergelijking: FIFA 23 valt op beide parameters plat. Het is niet slecht, en er zijn zeker genoeg toevoegingen als je door de website van de game scrolt. Maar dat is het gewoon. De toevoegingen voelen aan alsof ze zijn ontworpen met bulletpoints in gedachten, niet alsof ze bedoeld zijn om het spel op een zinvolle manier te veranderen. Aangezien de licentieovereenkomst met FIFA afloopt na de release van deze game, zal de volgende FIFA bekend staan als EA Sports FC. Hopelijk betekent dit dat EA hun middelen heeft gespaard voor een indrukwekkende herlancering, maar of dat nu het geval is of niet, FIFA 23 was niet helemaal de send-off die de licentie verdiende.

6 / 10
+
Tal van spelmodi, competities en officiële licenties. Mooie presentatie op en naast het veld. HyperMotion 2.0 leidt tot een aantal indrukwekkende animaties. Toevoeging van Crossplay.