We Are OFK

Wij zijn OFK

Dit interactieve verhaal vertelt het verhaal van vier inwoners van Los Angeles die proberen het te maken in de muziekindustrie.

Interactieve verhaalvideogames zijn de afgelopen tien jaar erg populair geworden. Dankzij de hausse in populariteit die het subgenre kreeg dankzij de werken van Telltale Games en hun inspanningen zoals The Walking Dead en The Wolf Among Us, zijn er het afgelopen decennium tal van vergelijkbare titels geweest. Alleen al dit jaar hebben we de afgelopen maanden het goed ontvangen The Quarry van Supermassive Games gehad, en kort daarna As Dusk Falls van Interior / Night, en nu we half augustus ingaan, staat de indiestudio, Team OFK, klaar om ons te sieren met We Are OFK , een episodisch interactief verhaal dat het leven volgt van vier personen in Los Angeles terwijl ze proberen in te breken in de muziekindustrie en worstelen met liefde en andere emoties. Hoewel deze game de komende weken episodisch zal debuteren, heb ik al de kans gehad om het in zijn geheel te bekijken en heb ik veel gedachten.

Eerst en vooral wil ik duidelijk maken, vanwege het wekelijkse episodische releaseschema, dat ik het hoofdverhaal en de plot niet verder zal verkennen, althans niet meer dan hoe ik het hierboven al heb samengevat. Alles wat je echt moet weten is aanwezig, want dit is een spel dat vooral de emoties en manieren aanpakt waarop de bemanning van vier personages met de wereld omgaat en van elkaar vertrouwt en zich ontwikkelt. Het wordt prachtig aangeboden en zit boordevol emotie en charme, en zoals je zou verwachten van een game die is gebaseerd op LA-zielen op een creatief gebied, is het ongelooflijk progressief en inclusief in hoe het zijn verhaal vertelt.

En omdat het een interactief verhaal is, is We Are OFK heel gemakkelijk op te pakken en te spelen. Er zijn in principe helemaal geen bedieningselementen, in feite draait het grootste deel van de gameplay erom dat je verschillende reacties kiest, hetzij in dialoog of in sms-berichten, en dat stelt je in staat om het verhaal te sturen en het een iets persoonlijker tintje te geven. Ik zal zeggen dat de verhouding tussen dialoog en sms een beetje veel aanvoelt, omdat minstens de helft van het spel wordt verteld via sms, wat ik een beetje flauw vond worden omdat het menselijke emotie mist. En het ontbreken van een complex besturingsschema of veel hands-on gameplay is tegelijkertijd een beetje een fout, want waar bepaalde games zoals As Dusk Falls je op zijn minst scherp houden met quick-time evenementen, deelt We Are OFK meer overeenkomsten met die van een tv-serie van vijf afleveringen - het is die hands-off. Er zijn korte gelegenheden waarbij je iets spannender kunt doen, omdat elke aflevering eindigt met een muzikaal optreden en een bijbehorende videoclip, waarmee je kunt spelen terwijl het nummer vordert, maar er is geen zwaartekracht voor alles wat je hier doet, wat wel de vraag oproept waarom het überhaupt aanwezig is.

Hoewel het een videogame is, kom je niet bij een titel als We Are OFK om weggeblazen te worden door ingenieuze gameplay-mechanica. Nee, je komt voor het verhaal en de visuele esthetiek: deze game spijkert beide. Hoewel het voor sommigen misschien een beetje te emotioneel en kunstzinnig is, dacht ik dat de manier waarop Team OFK erin slaagde om elk personage leven in te blazen en hen te laten schitteren met briljante castprestaties en plotontwikkeling, zorgde voor een vermakelijk verhaal. Elk personage voelt van vitaal belang voor wat er aan de hand is, en evenzo voelt geen enkel personage in vergelijking als een sleur of saai - het is allemaal heel goed uitgebalanceerd.

We Are OFKWe Are OFK
We Are OFK

En wat betreft de kunststijl en visuals, de levendige tinten passen echt bij de toon van het verhaal en laten de verhaallijn op zichzelf uitblinken. Natuurlijk was het leuk geweest om hier en daar wat extra details te hebben, vooral in sommige van de ondersteunende castleden en menigten die letterlijk verschijnen als gezichtsloze entiteiten, maar dat bevestigt in zekere zin wiens verhaal hier wordt verteld en wie de focuspunten van de game zijn.

Team OFK heeft ook geweldig werk verricht door niet te veel te vullen of meer af te bijten dan ze kunnen kauwen. Het verhaal voelt niet alsof het zijn welkom overschrijdt, en hoewel het einde vrij snel langskomt, zorgt de meer beknopte stijl van het verhaal, die rond de zes uur klokt, voor een interessant verhaal dat gemakkelijk kan worden verteerd over een of twee zittingen - opnieuw als een mid-length tv-serie.

Al met al heeft We Are OFK niet helemaal hetzelfde aangrijpende karakter als sommige andere interactieve verhalen, maar wat het wel heeft is een bootlading charme en karakter. Het simplistische ontwerp is vaak positief en de visuals en het uiterlijk zijn erg opvallend. Zoals ik al zei, het is een van de weinige games in deze tijd die ongenaakbaar progressief is, en als dat het geval is, kan ik al de golf van dat donkere en vreselijke deel van het internet voelen die er problemen mee zal hebben. Maar als je geen deel uitmaakt van die archaïsche gemeenschap, is We Are OFK de moeite waard om week na week te bekijken, want er is veel om te waarderen en van te houden in dit spel.

8 / 10
+
Verhaal is interessant. Personages zijn goed uitgewerkt en ontwikkeld. Briljante castprestaties. Boeiende visuals en kunststijl.