Hardspace: Shipbreaker

Hardspace: Scheepssloper

We hebben geprobeerd een ruimtevaarder te zijn in het actiespel van Blackbird Interactive.

Heb je je ooit afgevraagd hoe het is om een ruimtevaarder te zijn. Dan is de nieuwste titel van Blackbird Interactive misschien wel de game voor jou. In deze actiegame ben je het beu om op een aarde te leven die, na alle aantasting van het milieu, nauwelijks leefbaar is. Je schulden zijn hoog en je wilt een nieuwe en betere toekomst voor jezelf opbouwen. Je hoop wordt de sterren en de advertentie die je leest lijkt de oplossing te hebben. Je solliciteert om te werken voor een bedrijf genaamd Lynx Corps, dat ruimteschepen ontmantelt in grote depots in een baan rond onze prachtige planeet. Precies zoals je hoopte, krijg je de baan en moet je veel contracten lezen. Ik heb goed gelachen om de absurde toiletrichtlijnen en een aantal van de alinea's in het contract dat je ondertekent.

Ik zal meteen zeggen dat Blackbird Interactive geweldig werk heeft geleverd door spelers te introduceren. Je wordt niet helemaal buitengesloten om het allemaal zelf uit te zoeken. Er is een verhaal dat de gameplay ondersteunt met context en world building. Niet alles is echter zoals het zou moeten zijn. Je beseft al snel dat het bedrijf een dystopische nachtmerrie is, waarop je al je rechten aftekent. Ze kopen jullie schuld van de Aarde op en verhogen deze wanneer ze klaar zijn met het uitrusten en trainen van jullie. Om vervolgens geld te verdienen in het beroep, moet je alle schulden afwerken, wat een bijna onmogelijke taak is. Deze nieuwe toekomst zal niet helemaal zijn wat je je had voorgesteld, maar hoop is het laatste dat de mens in de steek laat, zo zeggen ze, en het is hier duidelijk. Je werkbegeleider is een vriendelijk persoon met een zuidelijk accent en je maakt al snel kennis met andere ruimtedemontagewerkers op omliggende stations. Het verhaal is charmant en plezierig zonder de gameplay in de weg te zitten.

Hardspace: Shipbreaker
Ruimte is je nieuwe thuis.

Als je eenmaal aan de slag bent, heb je beperkte apparatuur en moet je elke kans benutten die je krijgt. Je hebt beperkte diensten, wat betekent dat je prioriteit moet geven aan hoe lang je aan de ruimteschepen werkt. Elke dienst duurt ongeveer 15 minuten. Denk geen seconde dat je gratis zuurstof, brandstof voor je raket of reparaties hebt. U kunt deze navullingen kopen bij een kiosk die bijdraagt aan uw schuld. De kosten zijn klein, maar het is altijd goed om te proberen de kosten te minimaliseren en de inkomsten uit de romp te verhogen. De ruimteschepen verschillen van elkaar met verschillende manieren om ze te demonteren. Met een tool genaamd "Handheld Utility Grapple" kunt u energiestralen gebruiken om schroot in de juiste container te grijpen en te verzenden. Het is belangrijk dat u het schroot in de juiste container stuurt, anders worden alle verliezen toegevoegd aan uw schuld. Met uw lasersnijder kunt u het ruimteschip uit elkaar snijden. Dit is een puzzelspel en de charme is hoe snel en efficiënt je het vaartuig uit elkaar kunt halen. Naarmate je een hoger niveau bereikt en je apparatuur in je kantoor kunt upgraden, komen er ook nieuwe uitdagingen. De ruimteschepen veranderen niet alleen van schaal, maar brengen ook gevaren met zich mee. Het is deze evolutie en toenemende uitdaging die een cyclus creëert van steeds beter en sneller worden.

Hardspace: ShipbreakerHardspace: Shipbreaker
De apparatuur die u gebruikt, werkt het beste als u ook het vizier gebruikt. Met het vizier kunt u zien hoe het schip bij elkaar wordt gehouden, wat waar moet worden gesorteerd en vele andere waardevolle dingen.

Het kostte me een tijdje om goed om te gaan met drukverschillen tussen de buitenkant en de binnenkant. Doe het verkeerd en je kunt een explosieve reactie veroorzaken als dingen uit het schip worden gezogen. Het is belangrijk om te weten wat je doet, want je hebt gezondheid en kunt sterven in het spel. Het is niet alleen druk die ertoe doet, hoe meer je levelt, hoe meer gevaren er in elk vaartuig verschijnen. Het bedrijf waar je voor werkt, vond het goedkoper om dit soort dingen aan de werknemers over te laten. Als je niet oppast waar je snijdt, kun je domino-effecten veroorzaken waarbij luchtdruk containers tot ontploffing brengt en je kostbare romp totaal nutteloos wordt. Het is belangrijk om constant na te denken over waar je begint en een plan te hebben om zoveel mogelijk geld te verdienen. Gelukkig heb je een speciaal vizier om je te helpen en geweldige training die je voorbereidt op nieuwe gevaren tijdens de campagne.

Meer geld betekent ook bonussen, punten om je uitrusting te upgraden, dus er zijn genoeg redenen om vooruitgang te boeken. Mocht je worden opgeblazen, gesmolten, gestoken of anderszins sterven, dan is dat geen probleem. Het bedrijf heeft je al een keer gedood om al het genetische materiaal te verzamelen dat ze nodig hebben, zoals lichaamsvloeistoffen om klonen van je te maken. Elk kloonlichaam kost je veel geld. Als je veel overlijdt, neemt de schuld toe, wat natuurlijk triest is. Maar het is niet ongewoon om op te blazen, te verbranden, zonder zuurstof te komen te zitten of doodgelektrificeerd te worden. Ongelukken gebeuren in dit universum en elke dood is een geleerde les.

Er zijn twee soorten aankopen die je doet in het spel (geen microtransacties). De eerste is dat je een speciale valuta gebruikt die je krijgt door bepaalde geldniveaus te bereiken. U kunt het gebruiken om uw apparatuur te upgraden. De tweede vorm van aankoop is bij de kiosk waar je je pak kunt repareren, meer zuurstof kunt krijgen en munitie kunt aanvullen.

Hoewel ik vind dat het soms repetitief kan worden en een multiplayer-modus mist, is hier veel te winnen. Ik denk dat de game net op tijd voor mij is aangekomen. Het is een luchtig spel dat heel ontspannend is om te spelen. Het leren verslaan van de beste records van andere spelers kost tijd en laat zien dat er diepgang is. Naarmate je meer tools krijgt, nemen de mogelijkheden toe om out of the box te denken en ruimteschepen echt in stukken te breken op je eigen manier. Het helpt dat het er netjes uitziet met een aangepast ontwerp dat volgens mij alles in de wereld doordringt. De verlichting is ook geweldig. De geluiden en stemacteurs doen goed werk van het vertellen en uitleggen. Je ontmoet de personages niet persoonlijk, maar ze praten met de speler via e-mail en radio. Ik hou ook van de muziek, die doet denken aan het geweldige spel Bastion, het Amerikaanse Zuiden en het Wilde Westen. Darren Korb, de man achter de muziek in Bastion, omschreef zijn muziek als "acoustic frontier trip-hop". Hardspace: Shipbreaker haalt het triphop-aspect weg en biedt een heleboel echt goede nummers. Het is niets nieuws om donkere Country-Blues / Folk te gebruiken in ruimtespellen, maar het past perfect bij het thema.

Wat Shipbreaker doet schitteren is de combinatie van de gameplay en de muziek. Het is moeilijk om het gevoel te beschrijven van het kijken naar een groot ruimteschip dat letterlijk uit elkaar zweeft in gemakkelijk te sorteren stukken. Het druipt van de atmosfeer, ondanks het feit dat je rondzweeft in de ruimte boven de aarde. Dit is een wereld die de ontwikkelaars leven weten in te blazen.

Hoewel ik dol ben op de muziek, de spelmechanica en de setting, zijn er enkele kleine problemen die het benadrukken waard zijn. Ik heb het gevoel dat ondanks de toegenomen complexiteit van de ruimteschepen, de game wel wat meer variatie had kunnen gebruiken in de opzet en missies. Natuurlijk begrijp ik dat het spel bedoeld is om zeer repetitieve slavenarbeid te simuleren. Het is ook begrijpelijk dat de ontwikkelaars maar zoveel kunnen doen en het is beter om een gepolijst basisconcept te hebben om achteraf uit te breiden. Er zijn enkele glitches en een gebrek aan precisie in het snijden in sommige situaties. Je kunt per ongeluk een explosie veroorzaken omdat het gereedschap niet helemaal snijdt waar het zou moeten. Naast de campagne met zijn verschillende moeilijkheidsgraden, is er ook een open spelmodus en een competitieve modus, die beide een lange levensduur toevoegen.

Hardspace: Shipbreaker
Wanneer u uw schip (missie) kiest, ontvangt u daar altijd informatie over. Door bepaalde dingen te ontdekken, kun je beter vooruit plannen of met welke je moet beginnen.

Als je voorbij het gebrek aan variatie en enkele kleine technische problemen kunt kijken, is dit een van de beste ervaringen van het jaar. Als je je in het begin niet verveelt, kun je hier 20-30 uur uit halen. Ik was tijdens mijn uren helemaal in beslag genomen door het spel en het was moeilijk om het neer te zetten. Als je echter niet verslaafd raakt aan de gameplay, zul je dit niet leuk vinden. Ik vind het fijn dat we steeds meer ervaringen opdoen die ons andere perspectieven in deze werelden proberen te laten zien. Het gameplay-concept van Shipbreaker zou geweldig zijn geweest om een ervaring op te bouwen rond de openingsmomenten van Star Wars Jedi: Fallen Order. Laat ons werken voor de "Scrapper Guild" van dat universum en de grote oorlogsschepen afbreken na de Clone Wars. Als je denkt dat Shipbreaker je iets te bieden heeft, kun je niet fout gaan door het te spelen.

Hardspace: Shipbreaker
Uw kantoor kan worden aangepast met posters. Het belangrijkste doel van de gameplay is om e-mails te lezen en je apparatuur te upgraden.
9 / 10