Capcom Arcade 2nd Stadium

Capcom Arcade 2e Stadion

Hoewel we rijp zijn voor nostalgie, kunnen we niet anders dan nadenken over de vraag of het eerder echt beter was.

Nostalgie is een moeilijk sentiment om te overwinnen, vooral als het gaat om gamen. Het is ontegenzeggelijk een mooie liefdesbrief aan het verleden, maar weinig jonge spelers juichen luid bij de kans om hetzelfde spel te spelen als hun ouders toen ze jong waren. Tegelijkertijd zijn veel oudere spelers tegelijkertijd verder gegaan in het leven en hebben ze het verleden achter zich gelaten. Aan de andere kant weten de meeste mensen inmiddels dat de kracht die nostalgische vibes kunnen hebben behoorlijk indrukwekkend is. Je haalt herinneringen op aan tijden in de speelhal, warme zomerdagen met kleurrijke pixels en synthesizergeluiden. En aangezien het op de jaren 80 gebaseerde Stranger Things de serie van de zomer is geweest, is de tijd natuurlijk perfect voor een andere afgestofte arcadecollectie.

Capcom Arcade 2nd Stadium
Spelen in 3D-modus is echt gaaf en geeft een echt arcade gevoel.

Het moet gezegd worden dat dit niet de eerste keer is dat Capcom een collectie als deze uitbrengt. Vorig jaar nog verscheen het eerste deel, Capcom Arcade Stadium, en er is absoluut niets mis met de ambitieuze collectie min of meer bekende arcadegames van de uitgever. 32 in aantal deze keer, een goed gevulde goodybag die alles biedt van KAI uit 1943 tot Street Fighter en dit is duidelijk waar de focus ligt, op actie en vechten. De spellen spelen zonder problemen en ik kan gemakkelijk van spel wisselen van de verschillende kleurrijke arcadeboxen, die ook een echt muntslot hebben waar ik de afgelopen week virtuele centen in heb laten vallen. De kast zelf is ook naar wens aan te passen. Als ik Mega Man liever in een oranje versie speel dan de originele blauwe en met een scanline filter aan, is dat prima en kan ik zelfs de moeilijkheidsgraad, snelheid en spelmodus veranderen. Natuurlijk variëren deze instellingen van titel tot titel, maar in de meeste gevallen kun je je spelervaring min of meer aanpassen. Sommige games zijn alleen beschikbaar in het Japans, maar dat is geen groot probleem omdat er hier geen dialooggestuurde avonturen zijn. Al met al is het een indrukwekkende verzameling slimme arcadegames die niet zullen teleurstellen.

Capcom Arcade 2nd Stadium
Als je het niet leuk vindt om de arcadekast te zien, is het natuurlijk mogelijk om in een meer traditionele modus te spelen.

Als ik echter even mijn bril afzet en bedenk dat het nu 2022 is en dat ik dit jaar games als Elden Ring en Horizon Forbidden West heb afgewerkt, games die interactieve avonturen hebben geboden met graphics en sfeer die me soms buiten adem lieten, is de stap terug merkbaar. Natuurlijk moet je geen appels met peren vergelijken, maar het is ook moeilijk om te beslissen waar je uiteindelijk geld aan uitgeeft. Wil ik enkele honderden uren in een onontgonnen openwereldgame of wil ik proberen mijn jeugd een paar minuten te herbeleven? Ben ik echt klaar om in een andere veredelde emulator te duiken of wil ik de evolutie van gaming bijhouden? Wie ooit verblind is geweest door een melancholisch verlangen naar vervlogen tijden, weet precies hoe de werkelijkheid niet altijd het geheugen weerspiegelt. Films die vrolijk worden herinnerd, blijken vaak ongelooflijk slecht te zijn verouderd. Coole gadgets die je ooit bezat, gaan nu meteen de prullenbak in.

Deze, eenvoudigere games met onhandige gameplay verveelden me vrij snel. Ik gooi er een muntje in, word prompt in elkaar geslagen en vertrek. De goede oude tijd toen alles 'rougelike' was, met drie levens, wordt niet gemist, maar tegelijkertijd zijn ze precies dat: missen. Want hier maakt het niet uit of ik de hele tijd doodga, want ik heb oneindige levens. Doe er gewoon een andere digitale munt in en ga verder, iets dat voor mij een tweesnijdend zwaard is. Toen was de uitdaging alles. Daarom gaven ik en al mijn vrienden elke cent die we verdienden uit aan brutaal moeilijke arcadegames. Hier kan ik niet alleen eindeloze munten in proppen, maar ik kan ook vertragen en zelfs gebruik maken van een zogenaamde "terugspoelfunctie." Als ik faal, kan ik gewoon een moment resetten voordat ik faal. Dat hoeft natuurlijk niet, maar alleen al de wetenschap dat de mogelijkheid er is, doodt een beetje de authenticiteit voor mij.

Capcom Arcade 2nd Stadium
Black Tiger is een dierbare reünie die veel oude Amiga-herinneringen oproept.

Ik zal niet alle 32 beschikbare games beoordelen, maar ik heb ze allemaal geprobeerd en kan zeggen dat het de meer onbekende titels zijn die me de beste indruk geven. Dit is misschien niet helemaal onverwacht, want ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik Street Fighter en Mega Man in mijn leven heb gespeeld. Het is veel leuker om opnieuw te ontdekken en soms zelfs gloednieuwe fantasy-geïnspireerde beat-em-ups te vinden zoals Black Tiger, Magic Sword en Knights of the Round Table om er maar een paar te noemen in dit glorieuze genre. LED Storm is ook een welkome aanvulling. Zelden voelden de jaren 80 dichterbij dan een Knightrider-achtige arcaderacer. Maar het is niet allemaal zonneschijn en regenbogen. Capcom weet er ook een paar echt dodgy titels in te persen. Zoals Block Block, een door en door belabberde kopie van het briljante Breakout, of een verplichte sportgame, die altijd in zo'n verzameling moet zitten. Deze keer komt het in de vorm van Capcom Sports Club. Een triest verhaal dat op zijn beurt bestaat uit drie takken, voetbal, basketbal en tennis. Allemaal min of meer onspeelbaar door desastreus stijve besturing, iets wat absoluut geen plaats heeft in sporten waar precisie vaak de sleutel tot succes is.

Er is geen online ondersteuning, wat volkomen redelijk is gezien de aard van de games, maar tegelijkertijd valt niet te ontkennen dat het een geheel nieuwe dimensie aan de games had kunnen toevoegen. Elkaar uitdagen in oude klassiekers zou iets bijzonders zijn geweest. Nu kun je daar toch wat van doen, via de ouderwetse leaderboards. Daar kan ik zien hoe vaak ik een bepaald spel heb gespeeld, hoe vaak ik het heb gehaald, en mijn scorerecords en de statistieken van mijn vrienden, maar dat is natuurlijk helemaal niet hetzelfde als het verslaan van een eigenwijs maatje in het echte leven. Veel van de titels bevatten ook lokale multiplayer, variërend van twee tot vier spelers.

Capcom Arcade 2nd Stadium
Nostalgie op zijn best.

Met 32 verschillende games is er hier natuurlijk genoeg entertainment. De vraag is alleen hoe leuk het eigenlijk is. Capcom Arcade 2nd Stadium doet geweldig werk om het gevoel van de arcade opnieuw te creëren, maar tegelijkertijd is het gewoon dat, een gevoel. Je kunt niet teruggaan in de tijd en weer 12 zijn. Nostalgie heeft zeker een plaats in de cultuur en we mogen nooit vergeten hoe we hier zijn gekomen, maar de herinnering aan die tijd is genoeg. Ik hoef niet al mijn oude favorieten uit het verleden opnieuw te spelen om het te onthouden. Ze zullen sowieso altijd bij me zijn. Het is echter een heel mooie verzameling games en ze komen in een ongelooflijk mooi retro-pakket.

Volledige lijst met opgenomen titels:

• 1943 - Kai

• Blokblok