Escape Academy

Escape Academie

We hebben puzzels aangepakt om de grootste escapist aller tijden te zijn in de debuuttitel van Coin Crew Games.

Hoewel puzzelgames heel gewoon zijn, zijn hele titelframes rond escape rooms dat niet. Natuurlijk zijn er in de loop der jaren escape room games geweest, bijvoorbeeld The Room, maar voor zover ik me kan herinneren, is er nog geen escape room-achtige ervaring geweest zoals die van Coin Crew Games 'Escape Academy. Je ziet dat deze titel spelers letterlijk een heleboel individuele escape rooms geeft om te verslaan, en het allemaal samenbindt met een verhaallijn die meer vergezocht is dan het geworteld is in de realiteit. Maar dat neemt niet weg dat de puzzels en kamers zelf behoorlijk boeiende problemen zijn om aan te pakken, en ik zou dit weten omdat ik het de laatste tijd heb gespeeld.

Maar voordat ik in de mechanica duik en het soort problemen dat je moet oplossen, wil ik een heel kort overzicht van het verhaal geven. Het idee is dat je wordt gescout om lid te worden van de ongrijpbare Escape Academy, een school waar je door verschillende docenten wordt geleerd een van de beste escapisten aller tijden te zijn. Het concept is hands-on leren, dus je moet escape rooms verslaan om badges te verdienen (vergelijkbaar met badges in Pokémon) en om je vaardigheid en genialiteit bij het oplossen van puzzels te bewijzen, en voor wat het waard is, is dit vrijwel waar het hele verhaal om draait. Ik zeg dit, omdat er ook een samenzwering is en verschillende echt bizarre scenario's die allemaal ontrafelen, die eerlijk gezegd soms volkomen belachelijk aanvoelen. Maar nogmaals, men komt niet naar een escape room-game voor zijn verhaal, dus om te hopen dat het verhaal zijn sterkste punt zou zijn, zou duidelijk misplaatste verwachtingen zijn.

Gelukkig wordt het puzzel oplossen (wat het vlees van het spel is) tot een veel hogere kwaliteit aangeboden. Elke kamer heeft zijn eigen thema en einddoel, of het nu gaat om het onschadelijk maken van een bom of het genezen van jezelf van een vergiftiging, en het is je plicht om een verscheidenheid aan kleinere problemen te kraken om het einddoel te kunnen bereiken. Deze kleinere problemen zijn waar de ontwikkelaars echt hun vaardigheden kunnen gebruiken, omdat je van het moeten oplossen van een sudoku om de juiste bestelling van de automaat te krijgen, naar het moeten bepalen van de chemische samenstelling van gas in verschillende naamloze bussen door ze te combineren en te zien welke reactie ze afgeven.

Ik zal zeggen, van wat ik heb meegemaakt in Escape Academy, zijn de puzzels en problemen niet bijzonder verwarrend, maar je zou alles wat voor je ligt moeten kunnen oplossen door nuchter te blijven en vast te houden aan je gezond verstand. Over het algemeen, wanneer je in een impasse terechtkomt en een puzzel niet kunt achterhalen, is het antwoord letterlijk je recht in het gezicht staren, het is in die zin een vrij eenvoudig spel.

Sterker nog, ik zou nog een stap verder gaan om te zeggen dat de puzzels vaak iets te gemakkelijk zijn en echt een toename in uitdaging missen naarmate het spel vordert. Natuurlijk is er een tijdslimiet voor elke kamer om je scherp te houden, maar van wat ik ben tegengekomen, is dit geen krap tijdsbestek en zul je nooit tijd tekort komen in een level. Ervan uitgaande dat je jezelf een beetje verdwaald vindt in een puzzel, is er echter een hintsysteem dat je vrijwel het antwoord geeft op het probleem waarmee je wordt geconfronteerd, en van wat ik kan vertellen, zijn er geen echte repercussies aan het gebruik en zelfs misbruik van dit systeem - dus voel je vrij om weg te hinten zoals je wilt.

Je moet echter wat schrijfmateriaal in de buurt houden tijdens het spelen (ik heb Post-it-notities gebruikt), omdat sommige van de oplossingen codes moeten onthouden of dingen moeten noteren, zodat je uiteindelijk tot de juiste oplossing komt. Als je dat niet doet, maak je je eigen leven gewoon aanzienlijk moeilijker, wat wanneer je tegen de klok bent en een vrij lange lijst met problemen hebt om het beste te zijn in één niveau, die extra uitdaging niet veel doet om de gameplay-ervaring te verbeteren.

Escape AcademyEscape Academy

Maar wat ik zal zeggen is dat terwijl Escape Academy me niet echt mijn hersenen liet pijnigen op zoek naar oplossingen voor de vele problemen die het biedt, ik grondig werd vermaakt. Aangezien het volledige verhaal waarschijnlijk ongeveer 4-6 uur lang is, zou het meer dan mogelijk zijn om deze game in één keer te voltooien, omdat de verscheidenheid aan puzzels en levels zo breed is dat je echt niet het gevoel hebt dat je jezelf herhaalt of te veel gelijkenis in het spelontwerp tegenkomt. Dit betekent natuurlijk wel dat Escape Academy voor een beetje een uitdaging staat als het gaat om herspeelbaarheid, want als je eenmaal een puzzel hebt opgelost en een level hebt verslagen, is er niet echt een reden om terug te gaan en het opnieuw aan te pakken, dus verwacht geen nieuwe problemen te vinden om mee te maken als je besluit een level te herhalen.

Hoewel het zijn gebreken heeft, betekent het feit dat Escape Academy zo is ontworpen dat mechanische vaardigheden worden vervangen door cognitieve vaardigheden, dat deze titel toegankelijker moet zijn voor een breder scala aan spelers. Wat ik bedoel is dat de meer beknopte en over het algemeen minder veeleisende levels en puzzels zouden moeten betekenen dat dit spel ideaal is voor iedereen die minder thuis is in het spelen van videogames, en op dezelfde manier vrij goed past bij een coöperatieve ervaring. Om die reden prijs ik Coin Crew Games voor de manier waarop ze Escape Academy hebben ontworpen.

Toch, zou het leuk zijn geweest om meer kamers en puzzels te overwinnen? Absoluut. Zou het leuk zijn geweest om een verhaal te hebben dat eigenlijk ook maar een beetje boeiend aanvoelde? Ja. En zou het ook pijn hebben gedaan om uitdagingen of extra doelstellingen te hebben om het de moeite waard te maken om terug te keren naar eerdere levels en deze opnieuw te spelen? Zeker weten. Vandaar dat Escape Academy zijn gebreken heeft. Maar als je op zoek bent naar een game om 's avonds te veroveren, of op zoek bent naar een boeiende manier om samen iets te spelen, dan is er niet veel mis te gaan met deze indie-puzzelaar.

Escape Academy
Escape AcademyEscape Academy
7 / 10