Disney Mirrorverse

Disney Mirrorverse

Iconische Disney-klassiekers bundelen hun krachten om de duisternis te bestrijden in Disney's nieuwste kijk op het multiversumconcept.

In een tijd waarin allerlei franchises in de rij staan om hun personages te verweven met verhalen en personages uit andere universums, staat Disney's eigen galerij van iconische persoonlijkheden sterk tegenover de concurrentie, en het enige dat echt nodig is, is de wil om aan de touwtjes te trekken om het te laten gebeuren. Sterker nog, ze doen het zelfs al meer dan 20 jaar en ik kijk met veel plezier terug op reizen die ik heb gehad met Sora, Donald, Goofy, Aladdin, Peter Pan en Jack Skellington (om er maar een paar te noemen) in de wondere werelden van de Kingdom Hearts-serie. Na nu een aantal uren te hebben doorgebracht met Disney's nieuwste mobiele multiversumgame, Mirrorverse, dwalen mijn gedachten vaak af naar herinneringen aan de klassieke crossover van Square Enix, waardoor het duidelijk wordt waar de ontwikkelaars bij Kabam veel van hun inspiratie vandaan haalden.

Het betreden van de Disney Mirrorverse is een vreemd bekende ervaring, niet zonder nostalgisch plezier voor mij als een oude fan van Kingdom Hearts door de jaren heen. De stijl zou kunnen worden ontleend aan Square Enix's interpretatie van Disney's erfenis, zij het enigszins aangepast om beter te passen in de context van een multiversum waar het alternatieve versies zijn van de meest klassieke personages die we tegenkomen. Hier ontleent het Mirrorverse het meeste van zijn charme aan. De personages. Want in de kern is het weinig meer dan een ander halfbakken rollenspel voor iOS en Android dat bijna precies hetzelfde speelt als Echoes of Mana, bijvoorbeeld, maar de creativiteit die is gestoken in het maken van hardgekookte krijgerversies van de meest geliefde helden en schurken uit mijn jeugd betekent dat Mirrorverse blijft aanspreken lang nadat ik moe ben geworden van hoe het avontuur eigenlijk speelt. Want als ik eenmaal de eenvoudige mechanica onder de knie heb en de basis van het spel begrijp, is er niet veel meer te ontdekken.

Disney Mirrorverse
De Disney-klassieker Fantasia is de basis voor mickey mouse's outfit...
Disney MirrorverseDisney Mirrorverse
Het Mirrorverse is eenvoudig. Eenvoudig maar charmant...

Kortom, mijn kampioenen zijn verdeeld in vier verschillende klassen: melee, ranged, tank en support. Daarnaast hebben alle kampioenen, of Guardians zoals ze ook wel worden genoemd, hun eigen persoonlijke vaardigheden en speciale aanvallen die in kleine stappen kunnen worden geüpgraded en aangepast nadat er voldoende vaardigheidspunten zijn verdiend. Als het tijd is voor de strijd, is elk uitgerust met een standaard, meestal snelle aanval en een zwaardere tegenhanger, evenals een speciale vaardigheid die enigszins varieert per klasse. Vanuit die basis wordt je team van drie gekozen Disney-krijgers in een korte reeks botsingen gegooid met het belangrijkste kanonnenvoer van de game genaamd "Fractured". Het is een eenvoudige setup, zoals ik al zei, waarvan de innovatieve kwaliteiten echt basic zijn, maar terwijl ik nieuwe Guardians ontgrendel, behoudt Mirrorverse nog steeds een gestage, zo niet zeer sterke, greep op mijn aandacht. Helaas wordt het al snel vervelend om steeds weer hetzelfde soort clash te doorstaan, iets waar de ontwikkelaars zich blijkbaar goed van bewust waren toen ze de optie opnamen om mijn kampioenen op de automatische piloot te zetten en me in plaats daarvan tijd aan iets anders te laten besteden. Inzichtelijk van hen, en duurzaam naarmate de moeilijkheidsgraad van het Mirrorverse toeneemt.

Ook het verhaal lijkt veel van zijn basisinspiratie te halen uit Kingdom Hearts, want net als in Sora's eerste avontuur wordt de fee Maleficent ook in het Mirrorverse gepresenteerd als een van de grote schurken. Het vijandelijke personage "the Fractured" deelt dit ook met zijn schimmige uiterlijk, een grote gelijkenis met de "harteloze" tegenhanger uit Kingdom Hearts en daardoor wordt het soms ook een beetje nostalgisch. Het verhaal zelf mist ook een eigen identiteit en leunt, afgezien van de gebruikelijke "hole-in-barriers-between-universes"-opzet, opnieuw vooral op de iconische cast van personages die Mirrorverse toch biedt. Ondanks dat de game zelf is gebouwd op een extreem middelmatige basis, is het nog steeds een zinnenprikkelend genot voor het kind in mij om een gevleugelde Icarus-interpretatie te zien van Hercules die zij aan zij vecht met revolverheld-Woody en Heroes of the Air Baloo die brokken uit zijn tegenstanders halen, gewapend met de overblijfselen van zijn geliefde oude watervliegtuig.

Disney Mirrorverse
Wrekers, verzamel!
Disney MirrorverseDisney Mirrorverse
Paars is een terugkerend kleurenthema...

Vanuit een technisch perspectief stroomt Mirrorverse heel goed en hoewel de framesnelheid een paar keer daalt wanneer er te veel effecten tegelijk op het scherm zijn, is het nooit een belemmering. Bovendien zijn de laadtijden erg kort en zijn menu's geoptimaliseerd om het gemakkelijk te maken om snel aan de slag te gaan aan het begin van een sessie. Het geluid is ook verrassend goed, en met name het orkest doet indrukwekkend werk door het gevoel van een groots avontuur tegen de duistere krachten van het Mirrorverse over te brengen. De muziek wordt echter ook steeds vermoeiender naarmate ik meer speel, omdat de variatie in de soundtrack net zo klein is als in de actiemomenten van de game.

Persoonlijk ben ik altijd en waarschijnlijk altijd van harte tegen het spelen met het touchscreen van een mobiele telefoon geweest, en ik heb wrok koesteren tegen digitale analoge sticks in het bijzonder vanwege hetzelfde ongemakkelijke gevoel dat ik krijg als ik met mijn vingers over een scherm sleep. Het gevoel is ook aanwezig wanneer ik Mirrorverse speel, maar op een iets kleinere schaal, want waar ik anders mijn personages zou manoeuvreren met de geïntegreerde joystick, heb ik in plaats daarvan de keuze om een veegmanoeuvre te maken met mijn vinger voor mijn Guardian om een dash in elke richting uit te voeren, wat ook heel goed werkt als een dodge in het heetst van de strijd.

Disney Mirrorverse
Soms worden we opgewacht door kwaadaardige schaduwversies van de Disney-personages...
Disney MirrorverseDisney Mirrorverse

Trouw aan de free-to-play-gewoonte, kunnen we ook deze keer niet ontsnappen aan de lange, kromme klauwen van microtransacties. In Mirrorverse ben ik vaak geneigd om mijn portemonnee te openen met aanbiedingen van nieuwe helden op hogere niveaus dan die ik gewoonlijk verzamel, samen met een aantal andere kleinere items die op de een of andere manier de ontwikkeling van mijn reeds gerekruteerde krijgers versnellen. Naarmate de moeilijkheidsgraad van de game me uiteindelijk inhaalt, wordt het steeds duidelijker dat ik waarschijnlijk meer tijd moet besteden dan ik zou willen grinden in een van de minder verleidelijke zijmissies van Mirrorverse. Als ik dat niet wil doen, kan ik wat geld ophoesten om het proces korter te maken. Maar als ik voor de grindroute kies, dan nog moet ik lijden onder de kleine bliksemvormige valuta die nodig is om een missie te starten. Als het opraakt, moet ik wachten tot het is opgeladen, of verbruiksartikelen gebruiken om mijn energiebank aan te vullen, die natuurlijk ook kan worden opgeroepen door de wonderbaarlijke vermogens van mijn portemonnee.

Qua gameplay laat Mirrorverse helaas geen blijvende indruk op me achter, maar wat ik wel wegneem is de creatieve vrijheid die Disney en Kabam hebben genomen om hun meest geliefde personages te herinterpreteren om in iets hardere actiecontexten te werken. Want waar de game zelf qua speldiepte en een echte drijvende kracht voor mij veel te wensen overlaat, wekt de grafische stijl en character design de hoop om misschien een soortgelijk multiversum te bezoeken in een ambitieuzere titel met goed geschreven verhaal en lonende gameplay. Dat is veel om op te hopen van een bedrijf dat zo vaak verankerd is als Disney, maar in Mirrorverse is in ieder geval een klein deel van de basis gelegd. De tijd zal het leren.

6 / 10
+
Spannende herinterpretaties van klassieke Disney-personages. Nostalgisch. Stijlvol.