Yurukill: The Calumniation Games

Yurukill: De Calumniation Games

Mysterie, anime, shoot 'em up en pretparken in de nieuwe lancering van Izanagi Games.

Pak je eetstokjes en maak je klaar voor een goede ramen. Door deze geweldige thriller van Izanagi Games gaan we op reis naar het land van de rijzende zon. Yurukill: The Calumniation Games wordt op 8 juli gelanceerd voor PlayStation, pc en Nintendo Switch, waarbij mechanismen van pure grafische avonturen en de meest klassieke shoot 'em up-actie worden gecombineerd.

Yurukill: The Calumniation Games

Het verhaal is gebaseerd op een onbepaald land en wereld. Daar wordt een jongeman genaamd Sengoku Shunju beschuldigd van enkele moorden die hij niet heeft gepleegd. De hoofdpersoon zal samen met nog eens vijf criminelen worden verplaatst naar een land dat is gebouwd als een pretpark, waar hij de kans krijgt om zijn naam te zuiveren en zijn straf te elimineren als hij wint. De criminelen zullen samenwerken met de beulen, die hen zullen vergezellen in ruil voor al hun wensen om te worden vervuld als ze winnen. In het Yurukill-pretpark moet Sengoku elke uitdaging volbrengen terwijl hij zijn onschuld verdedigt en het opneemt tegen de andere teams.

Een manga in beweging

Het belangrijkste Yurukill-kenmerk dat we kunnen aanpakken, is de anime-sfeer. We kunnen niet ontkennen dat de game is gemaakt door Japanse makers en dat de tropen en esthetiek het verhaal overweldigen. En het is iets dat niet alleen niet verborgen mag blijven, maar ook zijn grootste kracht en symbool wordt. Het verhaal loopt als elke andere gebruikelijke mystery manga van de cover tot de dialoogvensters. De gesprekken tussen personages springen tussen flashbacks van hun vorige levens, evenals de beslissingen en reacties die we in realtime moeten nemen.

Met Yurukill hebben we het over een "anime in beweging" omdat het is wat het is. Het zijn niet alleen de ontwerpen van de personages, maar ook de narratieve structuren, het thema en natuurlijk de scenario's die esthetiek en ontwerp nauw verwant zijn aan het Japanse stripgenre. Het hoofdverhaal is gemaakt door de manga-artiest Homura Kawamoto, ook bekend om zijn anime en manga Kakegurui. En als je van Japanse thrillerstijlen houdt, raden we het aan. Yurukill verkent de menselijke natuur, het vergevings- en wraakgevoel. De verhaallijnen van de personages gaan allemaal over hun trauma's en onrustige situaties die ze hun hele leven hebben meegemaakt tot het punt waar ze nu zijn.

Yurukill: The Calumniation GamesYurukill: The Calumniation Games

Dat betekent dat deze game een prijsjuweel zal zijn voor de fans van de Japanse cultuur en anime- en manga-consumenten die van visual novels houden. Voor degenen die dit formaat niet gewend zijn, kan het een echte ontdekking zijn. Voor alles is Yurukill een grafisch avontuur, een mysterieverhaal Detective Conan-stijl met puzzels van matige moeilijkheidsgraad en confrontaties met onze beul. We moeten constant aan het spel laten zien dat we het verhaal volgen en de kennis die we hebben gekregen gebruiken om de puzzels op te lossen en op te komen voor onze onschuld.

Een ander zeer belangrijk feit dat we moeten overwegen, is dat het spel niet is aangekomen met geweldige lokalisatie-ondersteuning. De dialogen zijn in het Japans (iets heel meeslepends met de esthetiek), maar de tekst is in het Engels. Want in Yurukill zul je veel moeten lezen, dit kan een handicap zijn als je deze taal niet gewend bent.

Een shoot 'em up in de puurste Japanse stijl

Desondanks kunnen we niet verslappen in de gesprekken en de puzzels, omdat we in het verhaal verplicht zullen zijn om onze eigen demonen en zorgen onder ogen te zien, zelfs met de waarheid achter onze zaak. Elk concept en elke informatie die in onderzoeken wordt ontdekt, wordt vervolgens gebruikt in een systeem van vragen tegen de klok, waarbij elke mislukking wordt bestraft door bonustijd en levens vrij te nemen voor de opnamefase. Het is een vergelijkbaar formaat als wat we hebben gezien in de Phoenix Wright-serie proeven.

In relatie tot shooter-levels kunnen we de ervaring opsplitsen in twee verschillende delen. Aan de ene kant hangt de verhaalmodus waarin we de moeilijkheidsgraad kunnen kiezen af van of we ons willen concentreren op het hoofdplot. Ik speelde in "Normal", en het was toegankelijk, zelfs gemakkelijk voor mij. Gezien het feit dat hoe beter we presteren in de fasen van onderzoek, hoe meer levens en bonussen we zullen moeten gebruiken in actiescènes, is de moeilijkheid erg belangrijk, omdat er in deze fasen geen handmatige of automatische opslag is. Dit betekent dat, als we verliezen, we de hele shoot- en vraagfase moeten herhalen, wat neerkomt op een extra 25 minuten gameplay, wat erg vermoeiend kan zijn.

Aan de andere kant wordt het spel geleverd met een specifiek spel gericht op de "bullet hell", waar we de piloot en het niveau kunnen kiezen (tussen de zes beschikbare niveaus). De keuze van de piloot is erg belangrijk omdat ze allemaal een iets ander schietvermogen hebben. De resultaten van onze spellen worden geüpload naar een online server waar we onze wereldwijde positie in de spelersranglijst kunnen zien.

Yurukill: The Calumniation Games

Het Jurukill-arrest

Ik kreeg de kans om Yurukill op Nintendo Switch te spelen. Ik moet toegeven dat het goed wordt uitgevoerd. Het dialoogformaat is snel en de zoektocht naar aanwijzingen en de arcade-podia passen perfect op een draagbaar platform. Al is het wel zo dat ik wat frame falls heb opgelopen in die fases waarin er meer beweging op het scherm was tijdens bullet hell momenten en in de vluchtanimaties van het schip.

Qua uiterlijk is de anime-esthetiek goed bereikt en zowel de dialoogvensters die veranderen afhankelijk van de tonen die door de protagonisten worden gebruikt en hun ontwerpen zijn spectaculair. Met name het charisma en het prachtige ontwerp van het personage Binko, onze spelgids en misschien de nieuwe Japanse Lady Dimitrescu, vallen op. De soundtrack is geweldig, ongelooflijk meeslepend en is elke avant-garde anime-serie waardig.

Zelfs als de esthetiek en noten spectaculair zijn, heeft het spel zijn negatieve delen. Het wordt erg repetitief na de eerste paar uur. Hoewel we ons verplaatsen tussen verschillende puzzels en vijf unieke verhalen, moeten we aan het einde hetzelfde doen met elk van hen. Het feit dat het niveau van de puzzels niet zo moeilijk is, helpt niet om dit gevoel van gebrek aan variatie te verminderen, bovendien voelen we geen echt gevaar om te sterven of de fase niet te overwinnen. Het shooter-systeem ziet er goed uit, maar het voelt als twee verschillende games die ze hebben geprobeerd te verenigen in één. Hoewel de ruimteschepen en schietsetting logisch zijn in al deze manga-wereld, zijn we er niet zo zeker van of het past bij de beklemmende en dichte omgeving van de puzzel- en thrillerfasen.

Yurukill: The Calumniation GamesYurukill: The Calumniation GamesYurukill: The Calumniation Games
7 / 10
+