ToeJam & Earl: Back in the Groove

ToeJam & Earl: Back in the Groove

Het is weer zover - onze vrienden uit Funkotron moeten hun ruimtescheepsonderdelen verzamelen en die vervelende Earthlings mijden.

We maakten ons ietwat zorgen om het 'funky' buitenaardse duo. Na een succesvolle, vrij bescheiden pitch op Kickstarter zijn we aan het wachten en wachten op die ruimtelift om ons in de game af te zetten. De titel werd binnengehaald door uitgever Adult Swim, maar weer losgelaten; ontwikkelaar HumaNature Studios probeerde ondertussen nog een crowdfunding op te zetten (Star Control via Fig), maar deze was niet succesvol. Toch bleef het licht bij de studio branden en werd ToeJam & Earl: Back in the Groove voltooid. En we zijn blij te kunnen stellen dat het de oorspronkelijk Kickstarter-belofte waarmaakt. Dit is echt een game voor spelers die warme herinneringen koesteren aan de eerste paar Mega Drive-titels en het bedient fans op hun wenken.

In zijn kern is ToeJam & Earl: Back in the Groove een isometrische 'roguelike' waar je, als een van de funky aliens gevaren in meerdere levels probeert te mijden, vermiste ruimtescheepsonderdelen verzamelt en de lift zoekt om naar het volgende level te gaan. Het is dan ook iets vergeeflijker dan een doorsnee roguelike. Deze opzet is nagenoeg hetzelfde als het al die jaren geleden op de Mega Drive was en Back in the Groove maakt de belofte echt waard een ervaring als het origineel af te leveren. Er zijn natuurlijk veel kleine en grotere aanpassingen en hoofdzakelijk is er veel werk gestopt om de verschillende bizarre en willekeurige concepten uit te breiden en toegankelijker te maken. Maak je echter geen zorgen, deze zijn nog steeds erg eigenaardig en willekeurig.

Je als ToeJam of Earl spelen of een van hun andere, net zo funky, vrienden of familieleden. Ze hebben ieder hun eigen statistieken, wat betekent dat ToeJam snel is, maar zwak en Earl het tegenovergesteld (sommige van de andere zijn meer uitgebalanceerd en daarom goede personages om mee te beginnen). Je kunt 'levelen' door middel van XP door met de Earthling te praten die is verkleed als wortel (hij helpt je ook met het identificeren van mysterieuze cadeautjes). Er zijn veel manieren om leven te verliezen in ieder 'level': door te gaan zwemmen, geëlektrocuteerd te worden door een regenwolk of achter na worden gezeten door een van de vele getikte Earthlings waarvan we adviseren deze te mijden.

ToeJam & Earl: Back in the GrooveToeJam & Earl: Back in the GrooveToeJam & Earl: Back in the Groove
ToeJam & Earl: Back in the Groove

je kunt verzamelen of aanschaffen bij verkopers. Van sommige is van te voren onbekend wat het zijn, terwijl andere een beschrijving hebben. Ver kunnen springen met veren onder je hielen of tomaten naar vervelende Earthlings kunnen werpen is geweldig, maar deze vaardigheden zijn niet altijd makkelijk om te gebruiken en soms leveren ze alleen maar meer problemen op. Ver kunnen springen is bijvoorbeeld een uitstekende manier om van het level af te springen. Het kost oefening om goed te worden met deze gadgets, maar sommige cadeautjes zijn louter positief, zoals de mogelijkheid om de locatie van de lift om naar het volgende level te gaan te onthullen of wat 'junkfood' (wat je leven aanvult; terwijl beschimmeld voedsel je doet overgeven en kwetsbaar maakt voor Earthlings).

We hebben recent nog het origineel op de Mega Drive gespeeld in de meeste recente retroverzameling en deze houdt verrassend goed stand. Vaak zijn het vooral tweedimensionale 'sidescrollers' en rpg's uit het 16-bit tijdperk die goed speelbaar zijn. Maar hoewel de besturing ietwat gedateerd aanvoelt, is het originele ToeJam & Earl bijna drie decennia later nog steeds enorm vermakelijk.

Als we naar het origineel kijken heeft deze veel te danken aan een wonderlijke geanimeerde pixelstijl en het enorm originele concept van twee funky aliens die van hiphop houden. De funky klanken en het karakter van de titel wist simpelweg op te vallen en perfect voor die tijd. De tijd staat echter niet stil en het is lastig om voor te stellen dat er een groot publiek voor deze game is buiten de bestaande fans. Het is nog steeds een beetje stijfjes en uitdagend wat de gameplay betreft, en we bevinden ons niet meer in een tijd waar het vanzelfsprekend is om Alf met The Fresh of Bel-Air te combineren (zelfs al is het te beargumenteren dat er in videogames altijd plek is voor een dergelijke combinatie).

ToeJam & Earl: Back in the GrooveToeJam & Earl: Back in the Groove

De echte fans zullen de originele games waarschijnlijk visueel als zaterdagochtendtekenfilms herinneren - maar natuurlijk was dat niet het geval en zagen ze er uit als prachtige geanimeerde pixelwerken. Deze game komt daar echter meer bij in de buurt en is zeker geen pixelige ode. We hadden misschien wel graag een schitterende pixelgame gezien, maar dat is hier niet het geval. De hedendaagse graphics slagen er echter voortreffelijk in om de sfeer van de originele games terug te brengen.

Een belangrijk deel van de ervaring is het spelen in co-op en dit kun je zowel online als offline doen. Het past ook perfect bij de Nintendo Switch dankzij de eenvoudige besturing die enorm geschikt is voor een Joy-Con. Alle willekeurigheid en bizarre elementen leent zich prima voor de co-op opzet en idealiter wil je deze game in één zit ervaren met een goede vriend, frisdrank en snacks (even kleurrijk en ongezond als die in de game), terwijl je de vele verrassingen ontdekt die Back to the Groove biedt. Er zijn veel manieren om je ervaring tussendoor aan te passen. Zij het met een ander personage of dankzij nieuwe cadeautjes, gameplay of een andere moeilijkheidsgraad. Er is enorm veel herspeelbaarheid te vinden voor spelers die echt verslingerd raken aan dit funky brouwsel.

We zijn blij dat Back in the Groove is verschenen; het is geweldig om een nieuwe ToeJam & Earl-game te hebben om je in vast te bijten en het past perfect bij de Switch (het platform waarop we deze hebben gespeeld). De gameplay is namelijk uitstekend om tijdens het reizen even te spelen of om thuis een korte co-op sessie mee te beleven. Het heeft echter nog steeds last van enkele van dezelfde problemen die de originele games geen rechtstreekse klassiekers heeft gemaakt, namelijk dat je het gevoel hebt dat enkele van je misstappen vooral te wijten zijn aan vervelende gameplaymechanismen in plaatst van je eigen schuld. Het positieve is dat je ervaring opdoet tijdens eerdere pogingen en je meer leert over de bewegingen en eigenaardigheden van bepaalde Earthlings, waardoor je je beter kunt uitrusten en de juiste vaardigheden kunt toepassen; wellicht gooi je ook enkele cadeautjes weg om kans te lopen meer bruikbare op te pikken.

Als ToeJam & Earl (en de rest van de funky personages) een plekje in je hart hebben is dit een game die je moet uitproberen, maar het is de vraag of nieuwe spelers diezelfde warm gevoelens zullen ontwikkelen als dit hun eerste aanraking met de reeks is.

8 / 10
+
Alle charme en karakter van de originele titels; veel herspeelbaarheid met verschillende personages; co-op en willekeurige werelden; goede 'tutorial' voor nieuwkomers; funky muziek.