PUBG Mobile

PUBG Mobile

PUBG maakt een succesvolle stap naar de mobiel.

Genieten van een first-person shooter op de mobiele telefoon met touchbesturing is alsof je snooker speelt met een stuk touw. Dat is altijd al zo geweest, maar de juiste kalibratie en de nodige training (wat enige geduld vereist) in games als PlayerUnknown's Battlegrounds en Fortnite Battle Royale hebben ons tot een echte iPhone-gamer gemaakt. We zijn, tot op zeker hoogte, enigszins gewend geraakt aan het idee om deze games zonder enige fatsoenlijke harde knoppen te spelen. Nu na enkele weken met de iOS-versie van Brendan Greene's trendsettende PUBG kunnen we daar ook een cijfer aan plakken.

Het verhaal van PUBG is inmiddels een bekend (lees hier onze review van de volledige game) en daarom duiken we direct de actie in. PlayerUnknown's Battlegrounds is, net als Fortnite op iOS, geen uitgeklede versie van het origineel. Het is geen mobiele miniversie, zoals we die de afgelopen jaren vaak zagen, maar de volledige ervaring met alle toeters en bellen. Daarvoor moeten we Brendan Greene en het Koreaanse Bluehole Studio complimenteren.

Op het scherm bevindt zich een grote semidoorzichtige cirkel onder in de linker hoek waarmee je loopt en aan de rechterkant van het touchscherm is een kogelicoontje te vinden waarmee je schiet. Om rond te kijken plaats je je duim boven dit kogelicoontje en veeg je op het scherm. Onze eerste stappen gingen gepaard met de nodige frustratie, aangezien het spelen van PUBG veel meer precisie vereist dan Fortnite, bovendien is de iOS-versie veel lastiger te besturen dan de pc- en Xbox One-versie. Maar net als met alles heelt de tijd alle wonden en na drie uur gespeeld te hebben begonnen we de game onder de knie te krijgen. Zelfs al kregen we de eerste vier uur alleen maar met 'bots' te maken in PlayerUnknown's Battlegrounds, het was enorm vermakelijk om keer op keer niet als eerste te eindigen.

PUBG Mobile

De opzet is altijd hetzelfde. 100 spelers springen uit een vliegtuig; duiken zo snel mogelijk naar de grond en met zoeken met vaste bodem onder hun voeten zo snel mogelijk naar een geweer (of geweren) om te voorkomen afgeslacht te worden door spelers die sneller wapens hebben gevonden. We houden we PUBG en zijn echt verslaafd aan de game op de iPhone X doordat deze zo toegankelijk is, makkelijk te spelen en verslavend. Het feit dat alle 100 spelers hetzelfde doel hebben, zo lang mogelijk overleven, en het feit dat de spelwereld iedere twee minuten verkleint dwingt 'campers' om zich bloot te geven en is een geweldige fundering voor enorm vermakelijk schietwerk.

Er zijn zeker enkele kleine problemen die we moeten aanstippen. De framerate is verre van perfect en bij lange na niet zo goed als in Fortnite op iOS (we speelden zowel op de iPhone 8 Plus als de iPhone X). Het is PlayerUnknown's Battlegrounds veel lastiger om te mikken dan in Fortnite door het perspectief en de layout van de besturing. Afgezien hiervan heeft Bluehole Studio een enorm goede versie afgeleverd van hun ultrapopulaire shooter. Een versie die in je zak past en waar we al snel aan verslaafd raakten. In vergelijking met de meeste "gratis" iPhone-games is dit simpelweg een van de allerbeste ooit. Het is groot, bombastisch, gedetailleerd, bevat enorm veel content en wordt nooit in de weg gestaan door betaalmuren of die vervelende pixellige reclames die bij andere games om de 33 seconden voorbijkomen. Dit is simpelweg een geweldige mobiele titel.

PUBG MobilePUBG MobilePUBG Mobile
8 / 10
+