Outer Wilds

Outer Wilds

De planeten staan goed, de zee kookt over en druppels vallen uit de lucht. Dat kan meer een ding betekenen - we hebben pareltje van een game gevonden.

Als No Man's Sky en Elite: Dangerous ons iets geleerd hebben, is het dat ruimteverkenningsgames, door hun grootte, moeite kunnen hebben om echt meeslepend te zijn. Als een oneindige leemte, waarvan je moet geeuwen, het framewerk is, is er maar zoveel content dat je kunt toevoegen voordat je de missie - het gelijkwaardig invullen van de spelwereld met content - moet staken. Hebben we wel echt een volledig sterrenstelsel nodig dat we direct moet kunnen verkennen?

Wellicht is dit een vraag die de release van Star Citizen kan beantwoorden, als dat ooit gebeurt, maar tot dan doet Mobius Games een eerlijke poging met een unieke aanpak, een adventuregame getiteld Outer Wilds. Vergelijking met andere titels zijn echter onvermijdelijk, omdat het de merkbare afwezigheid is van hetgene dat je meestal in ruimteverkenning vindt waar Outer Wilds echt in uitblinkt.

Er is geen universum om te verkennen dat zich naar de eeuwigheid uitstrekt. In plaats daarvan wordt je getrakteerd op een redelijk groot zonnestelsel met visueel verbluffende planeten. Er zijn hier geen rivaliserende piratenpartijen om je dag te verpesten of ruimtegevechten om te vermijden, alleen gevaarlijk en verraderlijk terrein om te verkennen op zoek naar antwoorden. Er zijn geen gedetailleerde omschrijvingen van de panelen, kanonnen, lichten of schroeven in of buiten je ruimteschip - in plaats daarvan bestuur je een gammel buitenmaats bouwwerk dat bestaat uit planken en er bijna uitziet als iets uit Sea of Thieves.

Je speelt als een van de ontdekkingsreizigers van Outer Wilds Ventures, een groep ontdekkingsreizigers en archeologen die op zoek zijn naar de Nomai - een buitenaards ras dat heeft geholpen dit zonnestelsel op te bouwen. Je bent echter niet op zoek naar overlevenden, dat is vanaf het begin duidelijk. Outer Wilds is in zekere zin, als je de platformactie en het verkennen niet meerekent, een game waarin je naar documenten zoekt. Wat zo indrukwekkend daaraan is, is hoe de game je afleidt van diens echte aard.

Outer WildsOuter Wilds

Je doel is namelijk niet alleen om op een planeet te landen en deze te verkennen - ieder hemellichaam heeft zijn eigen omstandigheden, regels en voorschriften voor het verkennen. Op sommige plekken is de zwaartekracht sterker, wat de platformgedeeltes zwaarder en verraderlijker maakt. Andere plekken moeten beetje bij beetje ontdekt worden door het altijd veranderende weer of andere omstandigheden, wat een tikkende timer toevoegt om in de gaten te houden tijdens het bewandelen van het oppervlak. De game biedt ongelofelijke variatie en wordt daardoor nooit saai en houdt je altijd scherp, vooral als je er achter komt wat er in het donker op je wacht.

Over tikkende timers gesproken: je gaat namelijk na 22 minuten dood in de game. Binnen die tijd kun je zoveel mogelijk informatie verzamelen, waarna de zon in een supernova uitbarst en het volledige zonnestelsel opslokt. Hierna wordt je weer veilig in je slaapzak wakker, alsof er niets is gebeurd. Dit klinkt misschien vervelend, maar de informatie die je hebt verzameld wordt aan boord van je ruimteschip opgeslagen voor de volgende 'run'. Outer Wilds weet op uitstekende wijze het mysterie van de spelwereld en het verhaal - dat wordt voortgedreven door het vinden van documenten - de speler vooruit te leiden.

De soundtrack is ook fantastisch (en op Spotify te beluisteren). Aan het begin van de game zoek je naar leden van de expeditie als een introductie van het verzamelen van informatie. Dit wordt gedaan door je signaaltracker in het rond te richten tot je iets interessant vindt, waarbij instrumenten van individuen van ver worden gevonden. Misschien hoor je een eenzame banjo rond een kampvuur of diep in de duisternis - het gebruik van instrumenten is verrassend effectief om de sfeer aan te duiden van hetgene dat je misschien aantreft. De titelmuziek en onheilspellende melodieën voorafgaand aan de supernova zijn ook meesterlijk samengesteld.

Outer WildsOuter WildsOuter Wilds

Outer Wilds heeft, net als iedere andere game, ook enkele tekortkomingen. Het grootste probleem dat wij met de game hadden was het gebrek aan een structuur in het verhaal, thematiek en memorabele personages. Het verhaal voelt verstrooid in dimensies doordat je non-lineaire omgevingen verkent en geen echte houvast hebt waar je als volgt heen moet voor een samenhangend geheel. Je krijgt informatie door te lezen en niet via ingesproken stemmen, en dus klinken de Nomai - zoals wij ze kennen - allemaal hetzelfde met hun wetenschappelijke taal. Daarom had de game een publiek vervangend personage kunnen gebruiken om vragen te stellen.

Er is ook weinig herspeelwaarde in Outer Wilds. Als je eenmaal hebt verkent wat je moet verkennen is de geheimzinnigheid verdwenen, er is niets om verder voor verder te spelen. Je kun moeilijk net doen alsof je niet wat er aan zit te komen, aangezien je dan net doet alsof je verrast bent op je eigen verrassingsfeestje, terwijl je dit al van te voren wist.

Natuurlijk zijn de tekortkomingen slechts een kleine smet op het geheel, omdat je Outer Wilds niet speelt voor de personages of het verhaal. Je speelt het voor het fantastische avontuur en alle wonderlijke plekken die je kunt verkennen. Door de onmetelijkheid van het universum weg te halen, is Mobius Games er in geslaagd iets specialer te maken dan games als No Man's Sky en Elite: Dangerous wisten te doen met diens oneindige werelden aan hun vingertoppen. Het moraal van het verhaal is simpel - groter is niet altijd beter.

Outer WildsOuter WildsOuter Wilds
Outer WildsOuter WildsOuter WildsOuter Wilds
9 / 10
+
Geeft je het gevoel een echte avonturier te zijn; geweldige soundtrack; mechanismen bieden geweldige variatie; unieke planeten om te verkennen; uniek leveldesign; dreigingen in de game zijn oprecht eng.
-
Verhaalvertelling is zwak; kleurloze personages; levenloos universum.