logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Fortnite

Fortnite - Battle Royale & Horde Bash

Eén is gratis, de andere niet, beide zijn nieuw in Epic Games' actievolle bouwgame.

Fortnite is beschikbaar in Early Access, ook al is een beetje ervan betaald en een beetje gratis. Twee modi die onlangs in de game zijn verschenen zijn Horde Bash, dat afgelopen week verscheen en onder de 'betaalde' categorie valt, en de Battle Royale-modus die al iets langer uit is en gratis is voor iedereen die wilt spelen. We hebben beide gespeeld om te zien wat ze te bieden hebben en tegelijkertijd om te kijken hoe Epic Games' actie-/craft-shooter er voor staat.

Battle Royale

Battle Royale wist het nieuws te halen dankzij de makers van PlayerUnknown's Battlegrounds, die niet erg blij waren met de modus. Maar ongeacht deze aantijgingen doet de modus het bijzonder goed en is het ook erg duidelijk waarom - het pakt alles wat PUBG populair maakt en zet deze essentie voort binnen zijn eigen game.

Net als PlayerUnknown's Battlegrounds laat de game 100 spelers los boven een eiland in een vliegende bus (oké, hier verschilt de game iets) en dit aantal wordt afgekapt tot er een winnaar overblijft, terwijl de 'storm' langzaam het speelgebied beperkt. Terwijl je over de 'map' beweegt neemt de spanning geleidelijk toe als je mede eilandbezoekers worden vermoord en de beste handelswijze is hier om de open ruimtes te vermijden en zoveel mogelijke middelen te vinden als je kunt - allemaal erg zelfsprekend voor PUBG-spelers.

Het grote verschil hier is echter de toevoeging van Fortnite's eigen 'crafting'- en bouwmechanismes. Je kunt deze plaatsing van gebouwen en vallen gebruiken als in de rest van de game, waardoor het verkrijgen van bouwmateriaal bijna even belangrijk is als wapens. Hoewel het niet altijd even bruikbaar is, als je een fijn huis vindt om in je in te verstoppen voor een langere periode, ben je dankbaar dat je extra versterkingen er om heen kunt bouwen. Je zou denken dat het craften zich ook uitbreidt naar wapens en ammunitie, maar Epic Games' heeft de 'inventory' uitgekleed zodat het alleen nog een rugtas is. Het draait nu allemaal om wat je vindt, in plaats van wat je al hebt, vooral aangezien er niets wordt overgedragen uit de hoofdgame, wat elk potje gelijkmatig aan doet voelen vanaf het begin.

De wapens zijn wel hetzelfde als in de hoofdgame en bevatten verwachte keuzes als sniper rifles, pistolen en assault rifles. Hoewel sommige spelers op internet claimen dat de sniper rifle 'overpowered' is, hadden we niet het idee dat een bepaald wapen beter was of vervelend om tegen te spelen. De gevechten waren daadwerkelijk spannend, vermakelijk en voor het grootste gedeelte eerlijk; je moet je schoten verstandig timen en als je dat doet wordt je daar voor beloond.

Er is niet veel te zeggen over Battle Royale, behalve dat het PlayerUnknown's is, maar met een meer tekenfilmachtige Fortnite-stijl en de toevoeging van 'craften'. Er is echter een reden dat PUBG succesvol is en Fortnite's eigen versie is op dezelfde manier erg leuk. Als Fortnite of PUBG je trekt, dan kun je waarschijnlijk ook genieten van deze modus, zowel alleen als met een paar vrienden.

(Even terzijde, we verwisselden de hele tijd naar boven en naar beneden op de vierpuntsdruktoets, de ene laat de map zien en de andere laat je dansen. Het viel ons op, net als deze Reddit-gebruiker, dat deze dans is geïnspireerd door het personage Turk uit de tv-serie Scrubs, wat we wel kunnen waarderen.)

FortniteFortniteFortnite

Horde Bash

Horde Bash is iets totaal anders. Waar Battle Royale gratis, is Horde Bash betaalde content en waar Battle Royal zich richtte op herhalende games zonder overkoepelende voortgang, heeft Horde Bash een motief voor op de lange termijn.

Voordat we echter daar in duiken, schetsen we wat deze nieuwe modus is. Om te beginnen kom je terecht in een veilige zone met een stuk land om een fort te bouwen met beperkte middelen en ruimte. Als je dat eenmaal gedaan hebt, kun je dit fort opslaan en aan de game beginnen. Hier hebben jij en een aantal andere spelers hun basis op de 'map' staan. Je moet vervolgens een moeilijkheidsgraad kiezen en zoveel mogelijk golven aan vijanden overleven als mogelijk, waarbij de horde iedere keer andere basissen bestormen.

Dit is komt wellicht als een verassing voor speler die hadden verwacht dat de game draaide om het beschermen van een basis, maar dit zorgt er voor dat spelers scherp blijven en dat een basis niet te sterk wordt doordat teveel spelers hun middelen gebruiken om deze te versterken. In plaats daarvan moet je blijven rond bewegen; repareren en verdediging plaatsen. Echter komt alles met een prijs. Als de basis van een speler een verschrikkelijk slechte verdediging heeft moeten de andere spelers deze beschermen; en als een speler deze taak achter zich laat, betekent dat meer werk voor de rest van het team. Natuurlijk kun je gewoon kiezen voor een 'private match' om dit te voorkomen, maar wat is daar leuk aan?

Horde Bash's 'skill tree' is wat het verschil gaat maken. Door het implementeren van een skill tree die je langzaam 'up-levelt' door het voltooien van rondes in Horde Bash, krijg je verschillende opties voor dingen als meer middelen en grote oppervlaktes voor je bouwwerk. De game wordt daarmee een soort van 'grind', waarbij je langzaam naar betere startomstandigheden werkt en de verbeteringen die dit meebrengt. Het is net als Gears of War, waarbij je keer op keer een verse start kent - je moet iedere ronde werken om die start keer op keer iets beter te maken.

De meningen tussen spelers lijken hier over verdeeld, waarbij de 'grind' niet interessant is voor sommige spelers, maar juist voor andere iets is waar ze door gepakt worden. Er is ook slecht nieuws als je erg gehecht bent aan je wapens en schema's (waarmee je wapens craft), want deze zijn niet beschikbaar in Horde Bash, wederom om de game zo gelijk mogelijk te laten zijn.

De actie in Horde zelf is wat je er van verwacht - monsters duiken op uit de storm, die je kent als je de hoofdgame gespeeld hebt, en je moet je fort beschermen - zo simpel is het. Houdt er ook rekening mee dat je eenmaal in de game je nog je opgeslagen 'template' nog kunt aanpassen waar je wilt - met andere vallen, vloeren, muren om jezelf te beschermen. Je krijgt ook een hint naar welke basis er als volgt wordt aangevallen, middels een onheilspellende paarse storm die er vlakbij hangt.

Een dingen dat we moeten benoemen in Horde Bash is dat het toegang krijgen dat de modus zelf al een uitdaging op zich was. Pas na veel onderzoek en achter ons oor te krabben kwamen we er achter dat je de modus kunt spelen door Horde Bash op de wereldkaart te zoeken, maar hiervoor moet je eerst een andere missie voltooien (wat eigenlijk geen missie is, maar je vereist om een 'skill point' te openen in de Horde-skill tree), wat ook weer een missie vereiste om dit te vrij te spelen. Dit voelde niet alleen aan als een hopeloze zoektocht, maar was ook nergens duidelijk aangegeven in de game, dus we hebben ons de nodige tijd afgevraagd waar deze te vinden was.

Fortnite
      FortniteFortniteFortnite

In zijn geheel brengen Horde Bash en Battle Royale echter wat variatie naar Fortnite. Of het nu de diepgang is van Horde Bash's skill tree of de aanhoudende aantrekkingskracht, of de frisse aanpak van PUBG's stijl van overleven in Battle Royale. Fortnite blijft zich uitbreiden en bewijzen als een gevarieerde en uiteenlopende game en deze twee modi bewijzen dat er echt iets voor iedereen hier te vinden is.