logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2

Square Enix' blokkerige avontuur heeft een vervolg voortgebracht en we zijn zowel in de PS4- en Switch-versie gedoken om te kijken wat er aan gaande is.

Wij zijn dol op Minecraft. Net als miljoenen andere spelers, en terecht. Het is een briljante game, maar als er iets is waar het altijd aan ontbrak, is het een pakkend verhaal. Natuurlijk is er het hele gedoe met de Ender Dragon, maar het heeft nooit echt even meeslepend gevoeld als de goed geschreven verhalen die je vindt in veel singleplayergames.

Dit is waar Square Enix om de hoek komt kijken. Toen in 2015 de eerste Dragon Quest Builders werd aangekondigd, wisten we niet goed wat we er van moesten denken. Echter waren spelers er dol op en niet alleen wist het te overleven, maar het was zo succesvol dat het een vervolg heeft voortgebracht en daarmee zijn we bij het heden beland. Dragon Quest Builders 2 heeft iets anders van de reeks gemaakt; een eigen identiteit toegevoegd op de meest 'chibi' maar blokkerige manier mogelijk en dat doet het inclusief en verhaal dat veel uitgebreider is dan veel hedendaagse titels weten te bieden.

Dragon Quest Builders 2 is een actie-rpg 'sandbox'-game, ontwikkeld door Square Enix en Omega Force. Ontworpen als een vervolg op Dragon Quest Builder met een hybride chibi-blokvormige 'art'-stijl; waarin spelers op een avontuur gaan; een wereld moeten heropbouwen; en de Children of Hargon moeten verslaan, een destructieve rampspoedscult, met hulp van je trouwe landgenoot Malroth, een man met een eigenaardige aura om zich heen (alsof hij beïnvloed wordt door een duistere kracht). Malroth heeft niet de vaardigheden van een bouwer zoals jij, maar is buitengewoon getalenteerd in vechten en ondersteunt je in gevechten of als je dingen vernietigt. In tegenstelling tot Minecraft is dit geen simpele sandbox, maar zit er een verhaal diepgeworteld in de sandbox die het mogelijk maakt om je creativiteit te uiten wanneer je dat wilt.

Je speelt als een bouwer, een krachtig wezen met de vaardigheid om ontelbare creaties te ontwerpen en te bouwen met de vele beschikbare blokken in de game. Aan het begin beschik je alleen de kleren aan je lijf en ben je een gevangene op een monsterschip. Hier wordt je aan het werk gezet en moet je alledaagse klusjes doen om je skeletmeesters te helpen. Dat werkt als een 'tutorial' die je de basis leert, bijvoorbeeld hoe je blokken oppakt en plaatst, hoe je in gevecht raakt en zelfs hoe je moet 'craften'. Hoewel het kan voelen alsof je een eeuwigheid aan boord van het schip doorbrengt, is dit ongelofelijk nietig in vergelijking met de rest van de game. Dit begint na ongebruikelijke schipbreuk, waarmee we terecht komen op het eerste verkenbare eiland.

Een van de dingen die ons op dit punt opviel was de enorme hoeveelheid aan dialogen en de manier waarop dit gebruikt wordt. Dragon Quest Builders 2 gebruikt geestige humor en streektaal om iets duidelijk te maken en ieder personage tot leven te brengen. Soms is dit leuk en voegt het wat toe, maar in sommige gevallen (bijvoorbeeld bij de Furrowfield Farmers) voelt het landelijke dialect enorm geforceerd en een beetje tenenkrommend.

Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2 speelt zich af op een reeks verschillende eilanden, elk met hun eigen identiteit. Moonbrooke is bijvoorbeeld een besneeuwde wereld die vernietigd is door de oorlog en er bekend om staat geweldige vechters voort te brengen, en elk van de andere eilanden heeft zo zijn eigen unieke eigenschap. De uitzondering daarop is het begineiland The Isle of Awakening, wat weinig karakter heeft en ook met niets gevuld is. Dat gezegd hebbende, terwijl het verhaal vordert wordt je taak als bouwer om deze te vullen met creaties, zoals rivieren, bossen en zelfs gigantische piramides. Dit is op zijn beurt het algehele idee achter het verhaal van de game - als een bouwer moet je naar verschillende locatie reizen, de personages helpen die je ontmoet, terwijl je tegelijkertijd het eiland weer opbouwt en nieuwe vaardigheden leert om terug op je eigen eiland te komen, waar je probeert een bouwersparadijs te maken.

Spelers kunnen bewegen en de camera richten met de analoge sticks, springen met cirkeltje/B, aanvallen met driehoekje/Y, interactie hebben en voorwerpen verwisselen met kruisje/A, voorwerpen neerzetten met vierkante/X, hulpmiddelen gebruiken met R2/ZR, sprinten met R1/R, omhoogkijken met L1/L, omlaag met L2/ZL en het cameraperspectief veranderen (van first- naar third-person) door de rechterstick in de drukken. Bovendien laat het openen van het optiesmenu je je 'inventory', het savemenu, hints en de Builderpedia (met daarin alle recepten boeken, vijanden, etc.) bekijken. De vele hulpmiddelen zorgen er voor verschillende interactiemogelijkheden met de wereld. De bouwhandschoenen laten je bijvoorbeeld blokken dragen en verplaatsen; de hamer laat je dingen kapotmaken en de 'glider' laat je afstanden vliegen. Dit zijn slechts een paar van de vrij te spelen hulpmiddelen, waarvan sommige gaandeweg geüpgraded kunnen worden.

Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2Dragon Quest Builders 2

Het vechten zelf is vrij simpel om te begrijpen, alhoewel er diepgang is te vinden als je echt je vaardigheden op proef wilt stellen. Het uitvoeren van een aanval is even simpel als het indrukken van driehoekje/Y en hoewel dit in het algemeen voldoet, kun je ook zware aanvallen gebruiken door driehoekje/Y ingedrukt te houden of je Ultimate gebruiken door R1 en kruisje/A in te drukken als deze is opgeladen. Als je zo snel mogelijk door de gevechten heen wilt, voldoet 'button mashing', aangezien Malroth het meeste werk op zich neemt. Je kunt echter ook iedere aanval van iedere vijand te bestuderen en je vechten daarop aan te passen. Een van de vele vijanden in Dragon Quest Builders 2 is bijvoorbeeld de Hammer Hood en deze kleine donderstralen zijn vreemd ogende molachtige wezens met een slaghamer als wapen. Een standaardaanval van deze vijanden doet je schade, maar een zware aanval laat naar achter vallen. Om deze Hammer Hoods effectief te bestrijden kun je de zware aanvallen het beste vermijden.

Naast standaardaanvallen kunnen sommige vijanden een 'statuseffect' meegeven, waardoor je wordt vergiftigd, verlamt of in slaap dommelt. Dit is vergelijkbaar met de Pokémon-games. Als je wordt geraakt kun je minder goed vechten en is de kans groter dat je verliest. Om dit tegen te gaan moet je kijken waar een statuseffect-aanval landt en dit proberen te ontwijken. Als een vijand is uitgeschakeld laten ze meestal een voorwerp achter, evenals wat ervaringspunten om je personage mee te 'levelen'. Het levelen is niet echt bijzonder, maar verhoogt wel je levenskracht en soms je stamina, evenals nieuwe recepten. Ook maakt het Malroth sterker.

Eindbaasgevechten introduceren aan de andere kant veel nieuwe mechanismen aan de gevechten. Deze gevechten zijn weliswaar ongelofelijk makkelijk, maar volledig uniek dankzij de verschillende manieren waarop ze spelen. In het gevecht tegen Madusa, een cycloopbal met slangenhoofden, moet je bijvoorbeeld haar eigen aanvallen tegen haar gebruiken via een spiegel die bediend wordt door een golemvriend waarop je plaats kunt nemen (alsof je in een enorme 'mech' met een schild plaatsneemt).

Dragon Quest Builders 2

Gaandeweg kom je erachter dat niet alle vijanden door en door slechts zijn. Sommige tegenstanders, nadat je ze hebt verslagen, geven je de kans om vrienden met ze te worden, waarmee je een nieuwe handlanger vrijspeelt om mee te nemen om je trektochten. Datzelfde kun je doen met dieren, alleen moet je hiervoor hun vertrouwen winnen via een ritueel gevecht.

Veel van de content in Dragon Quest Builders 2 is ook beschikbaar in multiplayer, zowel lokaal als online. Om te beginnen is er een Snapshot-optie, wat in principe een cameramodus is, waarmee je je avonturen met andere spelers online of via social media kunt delen. Deze cameramodus heeft veel aanpasbare functionaliteiten, zoals filters en verschillende uitdrukkingen, waardoor het vermakelijk is om mee te spelen. De daadwerkelijk onlinemodus is echter een beetje een gedoe. In tegenstelling tot de meeste hedendaagse titels met online co-op, kun je hier niet direct inspringen, aangezien iedere speler het Furrowfield-hoofdstuk moet voltooien (wat minimaal 10 uur in beslag neemt). Zelfs dan is het nog geen naadloze ervaring, aangezien je je wereld online beschikbaar moet stellen en vervolgens spelers laten 'joinen'. Dat had allemaal veel makkelijker kunnen zijn.

Over speeltijd gesproken, laten we even stilstaan bij de speelduur van deze titel. Wellicht vermoed je dat het een redelijk lange 'campaign' bevat van 20 uur, maar dan heb je het mis; het is in werkelijk een ongelofelijk lange singleplayeravontuur, waarmee het makkelijk in de buurt komt van een iconische rpg als The Witcher 3: Wild Hunt. Soms kan die lengte wat langdradig aanvoelen, maar precies dan duikt er een nieuw event op om je scherp te houden. Een ander noemenswaardig punt is dat er zeer weinig verplichte laadschermen zijn in Dragon Quest Builders 2, het leeuwendeel komen voort uit 'fast travelen'. Zelfs in die gevallen zijn de laadtijden erg snel, dusdanig dat het vaak sneller is om korte afstanden te fast travelen.

Als laatste nog een korte vergelijking tussen de verschillende platformen. De titel is in ons optiek beter geschikt voor de Nintendo Switch, aangezien de besturing zo simpel is en het voelt alsof de graphics niet de volledige potentie van de PlayStation 4 benutten. Dat wil zeggen dat Dragon Quest Builders 2 er op de Switch vrijwel identiek uitziet als op de PS4, wat iets is dat niet vaak voorkomt. Evenzo heeft het geen last van de minder krachtige rekenkracht van de Switch en werkt het op beide platformen even goed.

Al met al is Dragon Quest Builders 2 een vermakelijke game waar fans van Minecraft of rpg's, en vele andere creatieveling plezier mee kunnen beleven. Er is genoeg content om zelfs de meest toegewijde spelers te bevredigen, zelfs zonder de online opties en de Season Pass-content die er aankomt. Echter moeten geïnteresseerde avonturiers oppassen dat het verhaal soms wat langwijlig kan aanvoelen en het onlinegedeelte zeker nog iets is waar aan gesleuteld moet worden. Dat gezegd hebbende, weinig andere games bieden een wereld die zo divers, charmant en uniek is als die in Dragon Quest Builders 2, waarmee het een geweldige ervaring is voor nieuwkomers en fans.

8 / 10
      +
      Overvol met interessante en vermakelijke content die zich uitstrekt over een enorm verhaal; veel variatie in de vijanden, blokken en omgevingen; speelt even goed op Switch als PS4.